Document
مستوى الوعي باقتصاد المعرفة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان.
Other titles
Level of awareness about Knowledge Economy among Social Studies Teachers in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the level of awareness on knowledge
economy among social studies teachers in the Sultanate of Oman based on
two variables, which are gender, and years of teaching .
In order to achieve the aims of the study, the researcher used the
descriptive approach through which he prepared a scale consisting of (44)
items divided into three main factors: cognitive, emotional and behavioral.
After ensuring the validity and reliability of the scale, data collection was
applied and a total of 351 respondents were employed from different
governorates of the Sultanate .
The analysis revealed of that the degree of awareness about knowledge
economy among social studies teachers in the Sultanate of Oman was
generally moderate with (69.9%) on average. The participants demonstrated
the lowest degree of awareness about knowledge economy in the cognitive
domain with (57.9%) while they demonstrated the highest awareness in the
affective domain with (81.7%). The behavioral domain was high with
(70.2%) of degree of awareness about knowledge economy.
The result shows that the average level of awareness among social
studies teachers is (69.9 %). The level of awareness on cognitive component
is the lowest (57.9%) while the affective component got the highest
percentage (81.7%). The behavioral component is high as well with (70.2%) .
The study recommends to enhance the knowledge of social studies
teachers on knowledge-based economy through training courses and
workshops. In addition, the need to focus on developing the most specialized
knowledge economy skills such as innovation skills, digital skills and
procedural research skills.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف مستوى الوعي باقتصاد المعرفة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان، في ضوء متغيرات كل من: النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة التدريسية، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث المنهج الوصفي حيث قام بإعداد مقياس مكون من )44( عبارة موزعة على ثلاث مكونات وهي: المكون المعرفي، والمكون الوجداني، والمكون السلوكي، وبعد التأكد من صدق المقياس وثباته، طبق على عينة الدراسة المكونة من )351( معلما ومعلمة من مختلف محافظات السلطنة. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الوعي باقتصاد المعرفة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان كان مت وسطا بنسبة مئوية بلغت )% 69,9(، وحصل المكون المعرفي على أقل نسبة مئوية )%57,9(، بينما حصل المكون الوجداني على أعلى نسبة بقيمة ) %81,7(، أما المكون السلوكي فقد جاءت النسبة مرتفعة بلغت ) %70,2 (. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين في المكونات الثلاثة )المعرفي، والوجداني، والسلوكي( تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، كما أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين في المكونات الثالثة؛ تعزى إلى متغير الخبرة التدريسية. وأوصت الدراسة بضرورة العمل على تنمية الجانب المعرفي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمواضيع اقتصاد المعرفة عن طريق الدورات الورش التدريبية، بالاضافة الى ضرورة التركيز على تنمية مهارات الاقتصاد المعرفي الاكثر تخصصية كمهارات الابتكار والمهارات الرقمية ومهارات البحث الاجرائي.
Category
Theses and Dissertations