Document

مستوى امتلاك طلبة الدبلوم العام لمهارات فهم الخرائط و اتجاهاتهم نحو برنامج نظم المعلومات الجغرافية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study's objective aimed at measuring the General diploma students' level in mastering the skills of understanding maps and their attitudes to the program of geographic information systems (GIS). To achieve the objective of the study, the researcher used two instruments (Map skill test, attitudes scale). The map skill test consisted of 42 questions distributed into four main skills: map reading, map analysis, map interpretation and map. The second instrument was attitudes scale to measure students attitudes toward GIS consisted of 15 items distributed into three domains. The validity of instruments was examined by panel of judges and the reliability was examined by applying them to 30 students and Chroubach Alpha was used. It was 0.856 · for the test and .0863 for the attitudes scale. The results of the study revealed a low level of the general diploma students in mastering the map skill of understanding according to acceptance criteria in education which was 60%. The average percentage level reached (47.51). The results revealed significant differences. In skill of map understanding due to students gender in favor to female. The results shared that student, had positive attitude toward GIS and female had significant attitudes than males. The results also revealed positive students' mastering of the attitudes to the program of geographic information systems (GIS), which were overwhelmed. The study recommends the necessity for developing the skills of understanding for the general diploma students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى امتلاك طلبة الدبلوم العام لمهارات فهم الخرائط واتجاهاتهم نحو برنامج نظم المعلومات الجغرافية، و لتحقيق هذا الهدف أعد الباحث أداتين بحثيتين. تمثلت الأداة الأولى في إختبار متعلق بمهارات فهم الخرائط ، إشتمل على (42) سؤالا موزعا على مهارات فهم الخرائط الأربع: قراءة الخريطة ، تحليل الخريطة ، تفسير الخريطة ،الإستنتاج من الخريطه ، كما تمثلت الأداة الثانية في إستبيان مكون من ثلاثة محاور لقياس إتجاهات الطلبة نحو نظم المعلومات الجغرافية، وقد تم التأكد من صدقها بواسطة عدد من المحكمين، وحسب ثبات الأدوات من خلال تطبيقها على عينة بلغت (30) طالبا و طالبة، و تبين أن درجة ثبات الاختبار بلغ ( 0. 856) اما مقياس الاتجاهات فقد بلغ ( 0
, 863) وفقا لمعادلة الفاكرونباخ.وبعد التأكد من صدق و ثبات الأدوات تم التطبيق على عينة من طلبة محافظة مسقط بلغت (650) طالب وطالبة.
و أظهرت نتائج الدراسة تدني مستوى إمتلاك طلبة الدبلوم العام لمهارت فهم الخرائط عن المستوى المقبول تربويا ،والمحدد في هذه الدراسة بنسبة (60%) ،حيث بلغت النسبة المئوية للمتوسط الحسابي ( 47, 51 %). كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى إمتلاك طلبة الدبلوم العام لمهارات فهم الخرائط تعزي لمتغير الجنس لصالح الإناث، ما عدا مهارة الإستنتاج . و أظهرت النتائج امتلاك الطلبة إتجاهات إيجابية نحو برنامج نظم المعلومات الجغرافية، وأن الإناث يمتلكن إتجاهات إيجابية أعلى من الذكور. وقد أوصت الدراسة بضرورة العمل على تطوير مهارات فهم الخرائط لدى طلبة الدبلوم العام و ما قبل الدبلوم العام .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الهنائي, ناصر بن سعيد بن علي.
جامعة السلطان قابوس.
2020
Theses and Dissertations
0
0
الحارثية،, أسماء بنت سعيد بن سليمان.‬
جامعة السلطان قابوس
2016
Theses and Dissertations
0
0
السوطي, سعید بن منصور بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2009