Document

مستوى من طلبة الصف العاشر الأساسي من مهارات القراءة الناقدة.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aims to measure the level of critical reading skills necessary for grade ten. It also reveals the relationship between students level in these skills and some variables like: gender and their level of achievement in the Arabic subject. The study sample consisted of (280 males and females). To achieve the study aims, the researcher used two tools: a list of critical reading skills which included 24 skills within three areas: (distinguishing- inference-evaluation). In addition, an achievement test which measures critical reading skills was used. The study reached the following results: 1- a list of critical reading skills appropriate for tenth grade students, which consist of (24) skills in three areas: (distinguishing - inference evalua 2- The level of grade 10 students proficiency critical reading skills was weak. The general mean was (48.60%). 3- There are significant differences between the mean scores of students in critical reading test due to the gender, in favor of females. 4- There are significant differences between the mean scores of students in critical reading test due to the achievement level of Arabic language subject in favor of higher level (excellent). In view of the findings of the study, the researcher presented the process a number ofrecommendations and suggestions that aim to develop the education field and the development of the educational learning.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى تمكن طلبة الصف العاشر الأساسي من مهارات القراءة الناقدة اللازمة لهم، ومعرفة العلاقة بين مستواهم فيها بمتغيري النوع الجنس)، ومستوى الأداء التحصيلي في مادة اللغة العربية. وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۸۰) طالباء وطالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة استعملت الباحثة أداتين هما: قائمة بمهارات القراءة الناقدة، وتضمنت (۲۶) مهارة توزعت على مجالات ثلاثة هي: (التمييز - الاستنتاج- التقويم)، واختبار يقيس مهارات القراءة الناقدة.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
۱] قائمة بمهارات القراءة الناقدة المناسبة لطلبة الصف العاشر الأساسي، تكونت من (۲۶) مهارة توزعت على مجالات ثلاثة هي: (التمييز - الاستنتاج- التقويم).
۲] ضعف مستوى من طلبة الصف العاشر الأساسي من مهارات القراءة الناقدة؛ حيث بلغ المتوسط العام ( 4۸ , ۹۰ %). ۳] وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطلبة في اختبار مهارات القراءة الناقدة وفق متغير التوع، لصالح الإناث.
4] وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطلبة في اختبار مهارات القراءة الناقدة وفق متغير المستوى التحصيلي في مادة اللغة العربية، لصالح المستوى الأعلى (ممتاز). وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات التي تهدف إلى تطوير الحقل التربوي، والرقي بالعملية التعليمية التعلمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
البحرية, مريم بنت محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2016
Theses and Dissertations
5
0
السليمانية, سمية بنت سليمان بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2010