Document
مستوى تدخل الوالدين في اتخاذ القرار المهني لأبنائهم وعلاقته برضاهم عن هذا القرار من وجهة نظر طلبة جامعة السلطان قابوس.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This research aims to evaluate parents' intervention in 10-grade students' decision in choosing their subjects that determine their future higher educational field and to how extent the students are satisfied about this decision. The sample was taken from the second years and above in the Sultan Qaboos University students. The research relied on the descriptive relevant method in data collection and analysis.
The study's specimen included 210 students from Sultan Qaboos University. Two questionnaires were used to get the results through the following methods;
1- Evaluating the level of students' parents intervention in their future career decision.
2- Evaluating the level of the student satisfactions on their field choice. The results revealed a moderate intervention of parents on the students choices, however, the level of the students satisfaction about these choices is high in general. In addition, the results revealed that there are no differences attributed to the factor of gender type in relation to satisfaction about the career decision, specialization and study fields. This means that the satisfaction of the career decision is not affected by the difference of the gender. However, there are differences in the satisfaction of the colleagues between males and females in favor of males. Moreover, the study found that the level of satisfaction of the career choice is not affected by parent's economic and educational status. Finally, the study showed that there are differences of the level of satisfaction amongst the students based on their field and the students of the College of Science marked the highest level.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى تدخل الوالدين في اتخاذ القرار المهني لأبنائهم من طلبة الصف العاشر وعلاقته بمدى رضاهم عن هذا القرار من وجهة نظر طلبة الجامعة. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي في جمع البيانات وتحليلها.
تألفت عينة الدراسة من (۳۱۰) طالبا وطالبة من جامعة السلطان قابوس، واستخدمت الباحثة مقياسين:
1- مقياس مستوى تدخل الوالدين في اتخاذ القرار المهني
۲_ مقياس الرضا عن التخصص أظهرت النتائج أن مستوى تدخل الوالدين في اتخاذ القرارات المهنية لأبنائهم كان بشكل متوسط. كما أن مستوى الرضا عن القرار المهني جاء بمستوى مرتفع بشكل عام، وبالتالي نجد أن أفراد عينة الدراسة لديهم مستوى عال من الرضا عن قراراتهم المهنية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في درجة الرضا عن القرار المهني، وفي محوري الرضا عن التخصص، والرضا عن المقررات الدراسية، مما يعني أن مستوى الرضا عن القرار المهني لا يختلف باختلاف النوع الاجتماعي، في حين توجد فروق في محور الرضا عن الزملاء بين الذكور والإناث ولصالح الذكور، كما أظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الرضا عن القرار المهني لا يختلف باختلاف المستوى الاقتصادي والتعليمي للوالدين ولا يتأثر به، ومما توصلت إليه نتائج الدراسة أيضا وجود فروق بين أفراد عينة الدراسة في درجة الرضا عن القرار المهني تعزي لتخصص الطالب، ولصالح كلية العلوم.
تألفت عينة الدراسة من (۳۱۰) طالبا وطالبة من جامعة السلطان قابوس، واستخدمت الباحثة مقياسين:
1- مقياس مستوى تدخل الوالدين في اتخاذ القرار المهني
۲_ مقياس الرضا عن التخصص أظهرت النتائج أن مستوى تدخل الوالدين في اتخاذ القرارات المهنية لأبنائهم كان بشكل متوسط. كما أن مستوى الرضا عن القرار المهني جاء بمستوى مرتفع بشكل عام، وبالتالي نجد أن أفراد عينة الدراسة لديهم مستوى عال من الرضا عن قراراتهم المهنية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في درجة الرضا عن القرار المهني، وفي محوري الرضا عن التخصص، والرضا عن المقررات الدراسية، مما يعني أن مستوى الرضا عن القرار المهني لا يختلف باختلاف النوع الاجتماعي، في حين توجد فروق في محور الرضا عن الزملاء بين الذكور والإناث ولصالح الذكور، كما أظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الرضا عن القرار المهني لا يختلف باختلاف المستوى الاقتصادي والتعليمي للوالدين ولا يتأثر به، ومما توصلت إليه نتائج الدراسة أيضا وجود فروق بين أفراد عينة الدراسة في درجة الرضا عن القرار المهني تعزي لتخصص الطالب، ولصالح كلية العلوم.
Category
Theses and Dissertations