Document

مستوى تمكن الطلبة المعلمين بشعبة الدراسات الاجتماعية بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس من مهارات فهم الخريطة.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The present study investigated the level student-teachers' mastry of understanding map skills in Sultan Qaboos University, college of education. The population of the study consisted of 68 student-teachers studying social studies in College of Education. Of this population, 48 student-teachers studying in their last year were selected to form the sample of the study. For the purpose of the study, a test was used as the instrument of the study. The test consisted of 42 multiple choice questions. The questions were distributed between four domains of understanding map skills which are reading maps, analyzing maps, explaining maps and deducting from maps. The results of the study can be summed up as follows: • The low mastry of student-teachers in understanding maps as their performance which was (57.43%) was lower than the defined level (60%). • The low mastry of student-teachers in reading maps, analyzing maps and deducting from maps as the means were 56.29%, 58.85% and 54.16% respectively which is lower than the defined level. • Students-teachers reached the defined mastry level in the skill of explaining maps as their performance level was 60.41%. • There were no significant differences between student-teachers' mastry of understanding maps that can be attributed to students' specializations (geography or history). • There were no significant differences between student-teachers' mastry of understanding maps that can be attributed to the gender of the students. A number of recommendations are made according to the results of the study and a set of suggestions for future research are proposed.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى تمكن الطلبة المعلمين بشعبة الدراسات الإجتماعية بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس من مهارات فهم الخريطة ، ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة أداة بحثية تمثلت في اختبار متعلق بمهارات فهم الخريطة إشتمل على (۶۲) فقرة من نوع الإختيار من متعدد موزعة على مهارات فهم الخريطة الأربعة ( قراءة الخريطة ، تحليل الخريطة ، تفسير الخريطة ، الاستنتاج من الخريطة) ، وطبقت الدراسة على عينة مكونة من (48) طالبا وطالبة من الطلبة المعلمين المقيدين بالسنة النهائية بشعبة الدراسات الاجتماعية، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
-انخفاض مستوى تمكن الطلبة المعلمين في مهارات فهم الخريطة بصورة عامة عن مستوى الأداء المحدد في هذه الدراسة ب(60%) ، حيث بلغت النسبة المئوية للمتوسط ( 57 . 43 %). -انخفاض مستوى تمكن الطلبة المعلمين في مهارة قراءة الخريطة و مهارة تحليل الخريطة ومهارة الاستنتاج من الخريطة عن المستوى المقبول تربويا، حيث بلغت النسبة المئوية لمتوسط أداء الطالبة على التوالي ( 56 . ۲۹ %، ۵۸ . ۸۰ % ، 54 . ۱۹ %)؛ وهو دون المستوى المحدد. - تمكن الطلبة المعلمين من مهارة تفسير الخريطة ، حيث بلغت النسبة المئوية لمتوسط أداء الطلبة في هذه المهارة ( 60 . 41 %). . - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تمكن الطلبة المعلمين في مهارات فهم الخريطة يمكن أن تعزي لمتغير التخصص الأكاديمي. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تمكن الطلبة المعلمين في مهارات فهم الخريطة يمكن أن تعزي لمتغير الجنس وفي ضوء ما توصلت إليه نتائج الدراسة ألحقت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018