Document
مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي من وجهة نظر معلمات برنامج صعوبات التعلم.
Other titles
The Extent of Including Geometric Thinking Levels in the Individualized Education Program from the Perspective of Learning Disability Teachers
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This descriptive study aimed at identifying the extent of including geometric
thinking levels in the Individualized Education Program (IEP) from the
perspective of learning disability teachers. The sample of the study consisted
of 216 female teachers of students with learning disabilities from different
governorates of the Sultanate of Oman. They responded on the scale of
geometric thinking levels, which was developed according to Van Hiele
Model. This scale consisted of 45 items distributed on 5 levels of geometric
thinking (visualization, analysis, informal deduction, formal deduction, and
rigor). The results indicated that the extent of inclusion geometric thinking
levels in IEP was on average. The results showed that there were statistically
significant differences in informal deduction, formal deduction, and rigor
according to qualification in favor of the bachelor's degree. Moreover, the
results also showed that there were differences at all levels of geometric
thinking according to teaching experience in favor of 10 years or less. The
study recommended that topics related to geometry and geometric thinking be
included in IEP.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هىذه الدراسة الوصفية إلى الكشف عن مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردى من وجهة نظر معلمات برنامج صعوبات التعلم تكونت عينة الدراسة من 216 معلمة يدرسن ببرنامج صعوبات التعلم بمختلف محافظات سلطنة عمان.
استجبن مع مقياس ّ مستويات التفكير الهندسي الذي ُطور وفق نموذج فان هيل. وتألف المقياس من ٗ45 فقرة وزعت على 5 مستويات للتفكير الهندسي ) التصوري والتحليي والاستدلالي غير الشكلي والاستدلالي الشكلي والتجريدي).
أشارت النتائج بأن مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي جاء بمستوى متوسط على جميع مستويات الاستبانة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات التفكير الهندسي الاستدلالي غير الشكلي ولاستدلالي الشكلي والتجريدي وفق متغير المؤهل العلمي لصالح درجة البكالوريوس. وأظهرت النتائج أيضا وجود فروق على جمسع مستويات التفكير الهندسي وفق متغير الخبرة التدريسية لصالح 10 سنوات فأقل .واوصت الدراسة بتضمين موضوعات خاصة بالهندسة والتفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي.
استجبن مع مقياس ّ مستويات التفكير الهندسي الذي ُطور وفق نموذج فان هيل. وتألف المقياس من ٗ45 فقرة وزعت على 5 مستويات للتفكير الهندسي ) التصوري والتحليي والاستدلالي غير الشكلي والاستدلالي الشكلي والتجريدي).
أشارت النتائج بأن مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي جاء بمستوى متوسط على جميع مستويات الاستبانة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات التفكير الهندسي الاستدلالي غير الشكلي ولاستدلالي الشكلي والتجريدي وفق متغير المؤهل العلمي لصالح درجة البكالوريوس. وأظهرت النتائج أيضا وجود فروق على جمسع مستويات التفكير الهندسي وفق متغير الخبرة التدريسية لصالح 10 سنوات فأقل .واوصت الدراسة بتضمين موضوعات خاصة بالهندسة والتفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي.
Category
Theses and Dissertations