Document
مستويات التواصل الرياضي لدى طلبة الصف التاسع بسلطنة عمان في ضوء معايير NCTM
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
Subject
English abstract
study is to identify the levels of Grade Nine pupils in Sultanate of Oman in mathematical communication. The study aims to answer three main questions:
1- What are the levels of performance of Ggrade Nine pupils in the four mathematical communication skills (Representation, Explanation, Justification and Description)? 2. What are the highest and the lowest levels of performance of Grade Nine pupils in communication skills? 3. Does the level of performance of Grade Nine pupils vary in the mathematical communication test according to the four communication skills? To answer these questions, the researcher prepared a test in the skills of mathematical communication based on what was decided on by the NCTM standards 2000 and literature methodologies. Its validity and reliability were checked by using Cronbach's Alpha equation which stands for 0,84. The researcher used descriptive and analytic methodology in presenting the findings. The study revealed the following results:
• The average performance of Grade Nine pupils ranges between 3.08 and 4.95 In other words, it ranges between the low and average levels. The four skills are arranged as following; The Description is on the top, followed by Representation, then Explanation, and finally the Justification. The average of all the four skills, stands for 4.03. This rate indicates that grade nine pupils used average level of mathematical communication skills. There are statically significant differences between the four skills. The difference is statically significant between the Description and the other three skills in favor of the Description. There is also statically significant difference between Representation, Explanation and Justification in favor ofRepresentation. Moreover, there is statically significant difference between the Explanation and Justification in favor of Explanation.
In the light of the above results the researcher two numerous, for example: 1.Train teachers in and before service on the mathematical communication. 2. Support and promote the mathematical curriculums in Oman with meaningful mathematical communication activities
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستويات طلبة الصف التاسع بسلطنة عمان في التواصل الرياضي، ولتحقيق هذا الهدف سعت الدراسة للإجابة عن الأسئلة الآتية: : . 1- ما مستويات أداء طلبة الصف التاسع في مهارات التواصل الرياضني وتبعا لنوع المهارة (التمثيل الشرح للآخرين- التبرير - الوصف)؟ ۲- ما أعلى مستويات أداء طلبة الصف التاسع في مهارات التواصل الرياضي ؟ وما ادناها؟ ٣- هل تختلف مستويات أداء طلبة الصف التاسع في اختبار التواصل الرياضي باختلاف مهارات التواصل الرياضي التمثيل-الشرح للآخرين-التبريز-الوصف)؟ قام الباحث بإعداد اختبار في مهارات التواصل الرياضي تأسيسا على ما أقره المجلس القومي لمعلمي الرياضيات (NCTM) بالولايات المتحدة الأمريكية للعلم ۲۰۰۰ واعتمادا على الأدب النظري، وقد تم التأكد من صدق الاختبار عن طريق المحكمين، وثباته بأستخدام معادلة آلفاکرونباخ بلغت قيمته ۰٫۸4. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي والتحليلي في عرض النتائج، وأسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: تراوحت متوسطات أداء طلبة الصف التاسع في مهارات التواصل الرياضي بين ۳٫۰۸ و ۹۰, . وقد حازت مهارة الوصف على المرتبة الأولى وتلتها مهارة التمثيل ثم مهارة الشرح للأخرين، واحتلت مهارة التبرير المرتبة الأخيرة. . • بلغ متوسط مهارات التواصل الرياضي مجتمعة 4.03 وهي قيمة تدل على أن مهارات التواصل - الرياضي لدى الطلبة متوسطة. : وجود فروق دالة إحصائيا بين مهارات التواصل الرياضي، فقد كان الفرق دال إحصائية بين مهارة الوصف ومهارات التمثيل والشرح للأخرين والتبرير لصالح الوصف، وبين مهارة التمثيل ومهارات الشرح للآخرين والتبرير لصالح مهارة التمثيل، وبين مهارة الشرح للآخرين والتبرير لصالح مهارة الشرح للآخرين. وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات على رأسها تدريب المعلمين على مهارات التواصل الرياضي على وجه الخصوص قبل الخدمة وأثناء الخدمة، وتدعيم مناهج الرياضيات بأنشطة مقصودة نحو التواصل الرياضي.
Category
Theses and Dissertations