Document

معتقدات معلمي العلوم عن التدريس في ضوء النظرية البنائية و علاقتها بالممارسة الصفية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate science teachers' beliefs about teaching in the vision of "constructivism theory", and the extent in which these beliefs are effected by: gender, and teaching experience. The study also aimed to identify the range of using the applications of "constructive theory" by science teacher and to explore the relation between these beliefs and the practitioner. To gather the data, two instruments were used: beliefs scale which consists of 31 items, and the observation instrument which also consists of 31 items. The sample of the study consisted of 108 male and female teachers of whom the beliefs' scale was administered. The observation instrument was administered on 39 teachers from the same sample. The results of the study showed that the mean score of science teachers' beliefs about teaching in the light of "constructivism theory" is (3.49), which means that it is unaligned. The results also showed that there is a fluctuation in the mean score at the same domain which indicates that the principle of the "constructivism theory" was not properly deep-rooted at the teachers' minds. Moreover, there were statistically significant differences between male and female teachers' beliefs about teaching in the light of "constructivism theory", which can be attributed to female in teaching and classroom environment domains and for the whole instrument. The results showed that there was no significant differences were found between the short, medium and long teaching experience. In addition, the results showed that science teacher rarely applicate the "constructivism theory" principles, and there is no statistically significant relation between science teachers' beliefs about teaching in the light of "constructivism theory" and their classroom practice. The study has concluded to some recommendations in light of what the findings covered, for instance: Include the applications of constructivism in the programs of teachers training through their duty and so the supervisors. This is to make it more easy to take up and then to applicate; Look toward teachers preparations, especially the linking between theoretical instructions and the teaching methods that arise from.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي معتقدات معلمي العلوم عن التدريس في ضوء النظرية البنائية، ومدى تأثرها بكل من: الجنس، والخبرة التدريسية؛ كما هدفت الدراسة أيضا إلى التعرف على مستوى ممارسة معلمي العلوم التطبيقات النظرية البنائية في التدريس وإلى الكشف عن العلاقة بين هذه المعتقدات والممارسة.
وقد استخدمت في الدراسة أداتين هما: (1) مقياس للمعتقدات خماسي التدريج يتكون من (۳۱) فقرة، (ب) بطاقة ملاحظة تكونت من (۳۱) فقرة (ممارسة).
أما عينة الدراسة فقد تكونت من (۱۰۸) معلما و معلمة تم تطبيق مقياس المعتقداتعليهم، أما بطاقة الملاحظة فقد تم تطبيقها على (۳۹) معلما ومعلمة .
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن متوسط معتقدات معلمي العلوم عن التدريس في ضوء النظرية البنائية بلغ (3٬49) أي بدرجة محايد، كما بينت النتائج تباينا في المتوسطات الحسابية بين فقرات المحور الواحد مما يدل على عدم رسوخ مبادی النظرية البنائية في أذهان المعلمين.
كما أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية بين معتقدات المعلمين عن التدريس في ضوء النظرية البنائية بين المعلمين الذكور والإناث لصالح الإناث المحوري: التعلم والبيئة الصفية، ولمجمل الأداة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين معتقدات المعلمين ذوي الخبرة القليلة أو المتوسطة أو العالية. كما كشفت النتائج أن معلمي العلوم نادرا ما يمارسون تطبيقات النظرية البنائية في التدريس، وأنه لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين معتقدات معلمي العلوم عن التدريس وممارستهم الصفية.
وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه النتائج منها: تضمين تطبيقات النظرية البنائية في برامج تدريب المعلمين أثناء الخدمة وكذلك المشرفين
حتى يتسنى لهم تبنيها وبذلك يسهل تطبيقها، والنظر في برامج إعداد المعلم ولاسيما فيما يتعلق بالربط بين الأسس النظرية والأساليب التدريسية المنبثقة عنها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017