Document
متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان من وجهة نظر مشرفي و معلمي الفنون التشكيلية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to identify the requirements of applying Differentiated supervision in Oman from the point view of Art supervisors and teachers, and to identify the statistically significant differences in participants' perceptions of the requirements attributed to position, governorate, and experience.
To achieve this aim, the study followed the descriptive approach. Aquestionnaire of (37) items classified into four domains (legislative requirements) administrative requirements, technical requirements, financial requirements) was used. After checking the validity and the reliability of the questionnaire, it was administered to a random sample consisted of (300) teachers and (44) supervisors. In addition, an open-ended questionnaire was used for seven senior supervisors in six governorates (Dakhilya, Muscat, Dhofar, south Batinah, north Batinah, north Sharqiya). Data of the study was analyzed using SPSS Findings of the study revealed the following
-Participants of the study rated three requirements (financial, administrative, and technical) as very high in the degree of importance, whereas they rated the legislative requirements as high.
-There was no statistically significant difference in participants' perceptions of the importance of these requirements attributed to position and experience.
-There was statistically significant difference in participants' perceptions of the importance of these requirements in the technical requirement domain attributed to educational governorate in favor of Muscat.
-There was statistically significant difference in participants' perceptions of the importance of these requirements attributed to educational governorate in favor of Muscat and south Batinah.
Based on findings, the study concluded to a set of requirements from the respondente' point of view that will activate the application of Differentiated supervision in Oman.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان من وجهة نظر مشرفي ومعلمي الفنون التشكيلية، والكشف عن فروق دالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول هذه المتطلبات تعزى لمتغيرات المسمى الوظيفي، والمحافظة، وسنوات الخبرة.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، و إعداد استبانة مكونة من (37) عبارة، وتشمل أربعة مجالات وهي: المتطلبات التشريعية، والمتطلبات الإدارية، والمتطلبات الفنية، والمتطلبات المادية، وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات للأداة، تم تطبيقها على عينة عشوائية مكونة من (300) معلمة، و(44) مشرفة ، وكذلك تم استخدام استهانة مفتوحة للمشرفين الأوائل، وبلغ عددهم سبعة مشرفين ومشرفات في ست محافظات سلطنة عمان وهي: (الداخلية، ومسقط، وظفار، وجنوب الباطنة، وشمال الباطنة، وشمال الشرقية)، وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية (SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
-جاءت تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان بدرجة كبيرة جدا في ثلاثة مجالات وهي (المتطلبات المادية، والمتطلبات الإدارية، والمتطلبات الفنية على التوالي، بينما جاءت تقديراتهم في المتطلبات التشريعية بدرجة كبيرة.
-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان تعزى لمتغير المسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة.
-وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في مجال المتطلبات الفنية تعزي لمتغير المحافظة لصالح محافظة مسقط.
-وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في المجموع الكلي للأداة تعزي لمتغير المحافظة لصالح محافظتي مسقط، وجنوب الباطنة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المتطلبات من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، والتي يأمل الباحث أن تسهم في تفعيل وتطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، و إعداد استبانة مكونة من (37) عبارة، وتشمل أربعة مجالات وهي: المتطلبات التشريعية، والمتطلبات الإدارية، والمتطلبات الفنية، والمتطلبات المادية، وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات للأداة، تم تطبيقها على عينة عشوائية مكونة من (300) معلمة، و(44) مشرفة ، وكذلك تم استخدام استهانة مفتوحة للمشرفين الأوائل، وبلغ عددهم سبعة مشرفين ومشرفات في ست محافظات سلطنة عمان وهي: (الداخلية، ومسقط، وظفار، وجنوب الباطنة، وشمال الباطنة، وشمال الشرقية)، وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية (SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
-جاءت تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان بدرجة كبيرة جدا في ثلاثة مجالات وهي (المتطلبات المادية، والمتطلبات الإدارية، والمتطلبات الفنية على التوالي، بينما جاءت تقديراتهم في المتطلبات التشريعية بدرجة كبيرة.
-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان تعزى لمتغير المسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة.
-وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في مجال المتطلبات الفنية تعزي لمتغير المحافظة لصالح محافظة مسقط.
-وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد الدراسة لدرجة أهمية متطلبات تطبيق الإشراف المتنوع في المجموع الكلي للأداة تعزي لمتغير المحافظة لصالح محافظتي مسقط، وجنوب الباطنة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المتطلبات من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، والتي يأمل الباحث أن تسهم في تفعيل وتطبيق الإشراف المتنوع في سلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations