Document

واقع ممارسات الإشراف التربوي في ضوء إدارة الحوار بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the reality of educational supervisors practices In the light of dialogue management in the Sultanate of Oman. From the point of view of educational supervisors and teachers. In addition, to reveals the existence of statistical differences between the samples of the study which were due to changes like (gender-job- years of experience) .The researcher used the descriptive approach to achieve the study aims. The study used the questionnaire that consisted of (47) paragraph. It focus in four dimensions negotiation and persuasion, communication, trust and dialogue evaluation. The study sample consist of (184) supervisors and (422) teachers from Muscat Govemorate, AlSharqyia nourth Governorate and Al-Sharqyia south Govemorate. The statistical processing of the data was done through the statistical package of psychological and social sciences. The main findings of the study include: The educational supervision practices through dialogue management in the Sultanate of Oman came high in the all four dimensions. The communication dimension got the highest average then the dialogue evaluation then the negotiation and persuasion and finally the trust dimension. Also the results showed that there were significant differences attributed to gender variable at level (a < 0.05) for female in all dimensions between the responses of the study sample in the all fields of study. As well it showed that there were statistically significant differences attributed to job at the level (a < 0.05) for the educational supervisors in all dimensions except the dialogue evaluation between the responses of the study sample in the all fields of study. While it became clear that there was no statistically significant differences at the level (a < 0.05) between the responses of the study sample in the field of dialogue evaluation. No statistically significant differences according to variable years of experience at level (a < 0.05) in all dimensions between the responses of the study sample in the all fields of study. This study recommended to: • create dialogue groups between supervisors and teachers within the same major or different majors • activation of dialogue supervision through the supervision Practices; • enable the educational supervisor of the dialogue management principles and employ it and put mechanisms to encourage analysis, meditation and problem solving skills; • specify rooms for educational supervisors and teachers meetings for dialog sessions provided with video all needed equipments and use it as reference for achieved aims and; • conduct some relevant studies.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسات المشرفين التربويين في ضوء إدارة الحوار سلطنة عمان من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين، بالإضافة إلى الكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أراء عينة الدراسة لممارسات المشرفين التربويين في ضوء إدارة الحوار بسلطنة عمان تعزي لمتغيرات ( الجنس – الوظيفة - سنوات الخبرة).
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي من خلال بناء استبانة مكونة من (47) فقرة، وتكونت الاستبانة من أربعة أبعاد رئيسة ممثلة إدارة الحوار وهي بعد التفاوض والإقناع، وبعد التواصل، وبعد الثقة، وبعد تقييم الموقف الحواري، وتألفت عينة الدراسة من ( 184) مشرفا ومشرفة، و ( 422) معلما ومعلمة لكل من محافظة مسقط ومحافظتي شمال وجنوب الشرقية. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات من خلال الرزمة الإحصائية للعلوم النفسية والاجتماعية
(spss)، وتوصلت الدراسة إلى نتائج عديدة من أهمها: أن ممارسات الإشراف التربوي في ضوء إدارة الحوار جاءت بدرجة عالية في الأبعاد الأربعة، وحصل بعد التواصل على المركز الأول، يلية بعد تقييم الموقف الحواري، ويليه بعد التفاوض والإقناع، وأخيرا بعد الثقة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0, 05 < a) تعزي المتغير الجنس ولصالح الإناث، في جميع الأبعاد، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي المتغير الوظيفة ولصالح المشرفين التربويين، في جميع الأبعاد باستثناء بعد تقييم الموقف الحواري، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير سنوات الخبرة وفي جميع الأبعاد.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والتي كان من أهمها: عمل مجموعات للحوار بين المعلمين والمشرفين التربويين من تخصص واحد أو من تخصصات مختلفة، وتوظيف الإشراف الحواري خلال الممارسات الإشرافية، وتمكين المشرف التربوي من مبادئ إدارة
الحوار وتوظيفها، ووضع آليات لتحفيز مهارات التحليل والتأمل وحل المشكلات، بالإضافة إلى تخصيص قاعات مجهزة في المدارس للقاءات بين المعلم والمشرف التربوي لعمل جلسات للحوار ومزودة بأجهزة فيديو، ومن ثم الرجوع إليها للوقوف على الأهداف المتحققة من الحوار .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
القريني، خصيب بن عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2017-11-01
Theses and Dissertations
9
0
السالمية, عائشة بنت مبارك بن خليفة.
جامعة نزوى.
2010
Theses and Dissertations
3
0
الشكيرية, مريم بنت عبد الله بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2020