Document
متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية بسلطنة عماني
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study has three aims: First, identifying the requirements of applying governance in public institutions of higher education in the Sultanate of Oman.; finding significant differences in these requirements attributed to gender, Job title, years of management experience, and Institution variables; and attempting to suggest some measures to applying governance in public institutions of higher education in the Sultanate of Oman,
In order to achieve the study's aims, the researcher used a questionnaire that was distributed to a sample of respondents from public institutions of higher education in the Sultanate of Oman, the questionnaire consisted of (50 Jitems distributes into four domains. Transparency requirements, Oversight and Accountability requirements, independence requirements, and Participation requirements. The data were gathered from the study's sample of(1500) Dean, After data Assistant , HOD , Head of Unit and Faculty in SQU ,Technical College , Applied College. analysis using the Statistical package for social sciences (SPSS), the study revealed the following results: The study sample's estimates on the requirements of applying governance in public - There were
statistically institutions of higher education in the Sultanate of Oman, were high significant differences in the study sample's estimates of the requirements in general due to the gender variable, in favor of mal. The differences in the requirements in Years of experience were due to the More than 10 years and favor of the SQU , Technical College variable. –There are no statistically significant differences in the study sample's estimates of the requirements in general, and in the four domains due to the Job title variables. The researcher proposed some suggested measures. Some related studies were also recommended.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية بسلطنة عمان ، والكشف عن دلالة الفروق في هذه المتطلبات باختلاف المتغيرات التوع-الوظيفة سنوات الخبرة ونوع المؤسسة).انتهجت الدراسة المنهج الوصفي من خلال تحليل الأدبيات والكشف عن متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة.
تم تطوير استبانة تكونت من (50) فقرة توزعت على أربعة محاور وهي متطلبات تطبيق مبدأ الشفافية، متطلبات تطبيق مبدأ الرقابة والمساءلة، متطلبات تطبيق مبدأ المشاركة، متطلبات تطبيق مبدأ الاستقلالية، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم تطبيقها على عينة تم اختيارها بالطريقة العشوائية وتمثلت من (1500) عينة من عمداء الكليات ، ومساعدي العمداء ، ورؤساء أقسام او رؤساء الوحدات ، وأعضاء هيئة تدريس من مجتمع الدراسة في جامعة السلطان قابوس، وكليات العلوم التطبيقية، وكليات التقنية بسلطنة عمان وتم جمع الاستجابات من (445) فردا من أفراد العينة، و معالجة البيانات احصائيا عن طريق الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) تم التوصل إلى النتائج التالية: جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة على متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية بدرجة كبيرة، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية حسب تقديرات افراد العينة للمتطلبات تعزي لمتغير الجنس لصالح الذكور و فروق تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح من 10 سنوات فأكثر ، و فروق تعزى لمتغير نوع المؤسسة لصالح جامعة السلطان قابوس وكليات التقنية ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة . وتوصلت الدراسة إلى عدد من الإجراءات المقترحة لتطبيق مبادئ الحوكمة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية واقتراح بعض الدراسات ذات العلاقة .
تم تطوير استبانة تكونت من (50) فقرة توزعت على أربعة محاور وهي متطلبات تطبيق مبدأ الشفافية، متطلبات تطبيق مبدأ الرقابة والمساءلة، متطلبات تطبيق مبدأ المشاركة، متطلبات تطبيق مبدأ الاستقلالية، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم تطبيقها على عينة تم اختيارها بالطريقة العشوائية وتمثلت من (1500) عينة من عمداء الكليات ، ومساعدي العمداء ، ورؤساء أقسام او رؤساء الوحدات ، وأعضاء هيئة تدريس من مجتمع الدراسة في جامعة السلطان قابوس، وكليات العلوم التطبيقية، وكليات التقنية بسلطنة عمان وتم جمع الاستجابات من (445) فردا من أفراد العينة، و معالجة البيانات احصائيا عن طريق الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) تم التوصل إلى النتائج التالية: جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة على متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية بدرجة كبيرة، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية حسب تقديرات افراد العينة للمتطلبات تعزي لمتغير الجنس لصالح الذكور و فروق تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح من 10 سنوات فأكثر ، و فروق تعزى لمتغير نوع المؤسسة لصالح جامعة السلطان قابوس وكليات التقنية ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة . وتوصلت الدراسة إلى عدد من الإجراءات المقترحة لتطبيق مبادئ الحوكمة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية واقتراح بعض الدراسات ذات العلاقة .
Category
Theses and Dissertations