Document
معوقات تواجه الإدارة المدرسية في تطبيق ريادة الأعمال بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The recent study aimed to identify the barriers faced by school administration in the implementation of entrepreneurship in post-basic schools in the Sultanate of Oman. And to come up with procedures to overcome the barriers faced by school administration, to introduce entrepreneurship in post-basic schools in the Sultanate of Oman, and to achieve the objectives of the report, an online questionnaire was created. It consists of 60 paragraphs, divided on six key points, which are human, material, financial, organizational, legislative, technical and cultural barriers. The study sample included 555 people, including (51) managers, (53) assistant managers, (20) financial administrative specialists, and (431) teachers from post-basic education institutions, and they were selected by a simple random process, from the five governorates of the Sultanate, namely the governorate of Muscat, Al-Batinah North, Al-Dakhiliyah, Al-Buraimi, and Sharqia South. The results of the study concluded that there are challenges faced by the school administration in the introduction of entrepreneurship in post-basic schools in the Sultanate of Oman. It is categorized as the following (financial, cultural, material, technological, legislative, regulatory and human) and at a high level at all points of the questionnaire, and was the highest average arithmetic of financial barriers; average was for human disabilities. The current research shows that there are statistically significant variations in the degree of significance (a?0.05) between the response of the study sample (male-female) to females and there are differences in the response of the study sample to females depending on their job title. Where there have been disparities in terms of human handicaps in favor of the Assistant Principal and the School Principal in material and financial barriers, as well as statistically important differences in the educational governorate component, there have been differences in terms of material and human barriers in favor of the Dakhiliyah governorate. In the interest of the Sharkia governorate.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على المعوقات لتي تواجه الإدارة المدرسية في تطبيق ريادة الأعمال بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان، والتوصل إلى إجراءات مقترحة للتغلب على المعوقات التي تواجه الإدارة المدرسية، في تطبيقها لريادة الأعمال ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء الاستبانة الكترونية، مكونة من 60 فقرة موزعة على ستة محاور وهي المعوقات البشرية والمادية والمالية والتنظيمية التشريعية، والتقنية الفنية، والثقافية، وبلغت عينة الدراسة 555فردا، من مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، من خمس محافظات وهي مسقط و والباطنة شمال والداخلية و والبريمي والشرقية جنوب.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود معوقات تواجه الإدارة المدرسية في تطبيق ريادة الأعمال بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان، مرتبة كالتالي: مالية، وثقافية، ومادية، وتقنية فنية، وتشريعية تنظيمية، وبشرية، وبدرجة مرتفعة في جميع محاور الاستبانة، وكان أعلى متوسط حسابي للمعوقات المالية؛ وأدنى متوسط كان للمعوقات البشرية؛ وأظهرت الدراسة الحالية وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة a?0.05)) بين استجابة عينة الدراسة (الذكور- الإناث) لصالح الإناث، ووجود فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة حسب المسمى الوظيفي؛ في محور المعوقات البشرية لصالح مساعد المدير، ولمدير المدرسة في المعوقات المادية والمالية، كذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير المحافظة التعليمية لمحافظتي الداخلية والشرقية جنوب.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود معوقات تواجه الإدارة المدرسية في تطبيق ريادة الأعمال بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان، مرتبة كالتالي: مالية، وثقافية، ومادية، وتقنية فنية، وتشريعية تنظيمية، وبشرية، وبدرجة مرتفعة في جميع محاور الاستبانة، وكان أعلى متوسط حسابي للمعوقات المالية؛ وأدنى متوسط كان للمعوقات البشرية؛ وأظهرت الدراسة الحالية وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة a?0.05)) بين استجابة عينة الدراسة (الذكور- الإناث) لصالح الإناث، ووجود فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة حسب المسمى الوظيفي؛ في محور المعوقات البشرية لصالح مساعد المدير، ولمدير المدرسة في المعوقات المادية والمالية، كذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير المحافظة التعليمية لمحافظتي الداخلية والشرقية جنوب.
Category
Theses and Dissertations