Document
العلاقـة بين ممارسـة نظريـة الفوضـى والقـدرات القياديـة لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The relationship between chaos theory practicing and leadership abilities of public-school principals Sultanate of Oman
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2025
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the degree to which government school principals in the Sultanate of Oman practice chaos theory from their perspective, considering several variables, including gender, educational qualification, governorate, and the number of leadership training courses. To achieve the study's objectives, a descriptive correlational approach was used, and a questionnaire was developed, consisting of 58 items divided into two axes: the practice of chaos theory (26 items) and leadership capabilities (32 items). The validity and reliability of the questionnaire were confirmed, and it was administered to a sample of 300 male and female principals in government schools in the Muscat and South Al Batinah governorates in the Sultanate of Oman.
One of the most important findings of the study was that the degree to which government school principals in the Sultanate of Oman practice chaos theory, from their perspective, was very high. The results also showed no statistically significant differences at the significance level (α ≥ 0.05) among the average ratings of the study sample regarding the degree of chaos theory practice by government school principals in Oman, attributed to any of the study variables (gender, educational qualification, governorate, or training courses).
The study results also showed that the degree of leadership capabilities available among government school principals in the Sultanate of Oman, from their perspective, was very high. The findings indicated no statistically significant differences at the significance level (α ≥ 0.05) among the average ratings of the study sample regarding the availability of leadership capabilities among government school principals in Oman, attributed to the gender variable (male, female) in the dimensions of emotional capabilities, personal traits, and organizational abilities. However, differences were found in the creative thinking abilities dimension in favor of males. Additionally, no differences were attributed to the educational qualification variable in the dimensions of emotional capabilities, personal traits, and creative thinking abilities, but a difference was found in the organizational abilities dimension, favoring those with a master’s degree or higher. The results also showed no differences attributable to the governorate or training courses variables.
The study concluded that there is a positive and statistically significant correlation between all dimensions of the chaos theory practice scale and the dimensions of the leadership capabilities scale. The strength of this correlation ranged from weak to moderate to strong, indicating that as the degree of chaos theory practice increases, the level of leadership capabilities also rises.
In light of the previous findings, several recommendations were made, including: continuing to enhance training by offering intensive training courses for principals by the administrative supervision department on aspects of chaos theory, such as nonlinear dynamics, attractors, organizational engineering, and the butterfly effect, to enable them to gain a deeper understanding and effectively apply these concepts in school management. Additionally, encouraging district managers in the education directorates across the governorates to foster innovation by promoting a culture of creativity and renewal in schools, and for school principals to continue adopting innovative organizational methods by applying organizational approaches inspired by chaos theory.
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف على درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان لنظرية الفوضى من وجهة نظرهم، في ضوء عدد من المتغيرات، متمثِّلةً في: (الجنس - المؤهل العلمي- المحافظة- عدد الدورات في مجال القيادة)، ولتحقيق أهداف الدراسة اُستُخدِم المنهج الوصفي الارتباطي، كما تم بناء استبانة مكوَّنة من (58) فقرةً، مُقَسَّمَةً إلى محورين: ممارسة نظرية الفوضى وله (26) فقرة، القدرات القيادية وله (32) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وطبقت على عينة مكونة من (300) مديرًا ومديرة في المدارس الحكومية بمحافظتي مسقط وجنوب الباطنة بسلطنة عُمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أَنَّ درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان لنظرية الفوضى من وجهة نظرهم جاءت مرتفعة جدًّا، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان لنظرية الفوضى تُعزى لمُتغيرات الدراسة جميعها (الجنس، المؤهل العلمي، المحافظة، الدورات التدريبية).
كما أظهرت نتائج الدراسة أَنَّ درجة توافر القدرات القيادية لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان من وجهة نظرهم جاءت مرتفعة جدًّا، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة توافر القدرات القيادية لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان تعزى لمُتغير الجنس (ذكر، أنثى)، في الأبعاد (القدرات الوجدًّانية، السمات الشخصية، القدرات التنظيمية)، بينما توصلت إلى وجود فروق تعزى لمتغير الجنس في بعد (قدرات التفكير الإبداعي)، وذلك لصالح الذكور، كما توصلت إلى عدم وجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي في الأبعاد (القدرات الوجدًّانية، السمات الشخصية، قدرات التفكير الإبداعي)، ولكن وجد فرق في بعد (القدرات التنظيمية)، وذلك لصالح ماجستير فأعلى، كما بينت النتائج عدم وجود فروق تعزى لمُتغير المحافظة، والدورات التدريبية.
وخَلُصَتِ الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجَبة ودالة إحصائيا بين أبعاد مقياس ممارسة نظرية الفوضى جميعها وأبعاد مقياس القدرات القيادية، وتراوحت قوة العلاقة الارتباطية بين الضعيفة والمتوسطة والقوية، مما يشير إلى أنه كلما ارتفعت درجة ممارسة نظرية الفوضى أَدَّى ذلك إلى ارتفاع في مستوى القدرات القيادية.
في ضوء النتائج السابقة تم التَّوَصُّل إلى عددٍ من التوصيات، منها: الاستمرار في تعزيز التدريب بتقديم دورات تدريبية مكثفة للمديرين من قبل قسم الإشراف الإداري حول أبعاد نظرية الفوضى، مثل البرمجة اللاخطية والجواذب وهندسة التنظيم وتأثير الفراشة، لتمكينهم من فهمها فهمًا أعمقًا وتطبيقها بفعالية في إدارة المدارس، استمرار مديري الدوائر بالمديريات التربية والتعليم بالمحافظات في تشجيع الابتكار والتجديد وذلك بتعزيز ثقافة الابتكار والتجديد في المدارس، ومواصلة مديري المدارس على اعتماد أساليب تنظيمية مبتكرة بتطبيق أساليب تنظيمية مبتكرة مستمدة من نظرية الفوضى.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أَنَّ درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان لنظرية الفوضى من وجهة نظرهم جاءت مرتفعة جدًّا، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان لنظرية الفوضى تُعزى لمُتغيرات الدراسة جميعها (الجنس، المؤهل العلمي، المحافظة، الدورات التدريبية).
كما أظهرت نتائج الدراسة أَنَّ درجة توافر القدرات القيادية لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان من وجهة نظرهم جاءت مرتفعة جدًّا، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة توافر القدرات القيادية لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان تعزى لمُتغير الجنس (ذكر، أنثى)، في الأبعاد (القدرات الوجدًّانية، السمات الشخصية، القدرات التنظيمية)، بينما توصلت إلى وجود فروق تعزى لمتغير الجنس في بعد (قدرات التفكير الإبداعي)، وذلك لصالح الذكور، كما توصلت إلى عدم وجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي في الأبعاد (القدرات الوجدًّانية، السمات الشخصية، قدرات التفكير الإبداعي)، ولكن وجد فرق في بعد (القدرات التنظيمية)، وذلك لصالح ماجستير فأعلى، كما بينت النتائج عدم وجود فروق تعزى لمُتغير المحافظة، والدورات التدريبية.
وخَلُصَتِ الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجَبة ودالة إحصائيا بين أبعاد مقياس ممارسة نظرية الفوضى جميعها وأبعاد مقياس القدرات القيادية، وتراوحت قوة العلاقة الارتباطية بين الضعيفة والمتوسطة والقوية، مما يشير إلى أنه كلما ارتفعت درجة ممارسة نظرية الفوضى أَدَّى ذلك إلى ارتفاع في مستوى القدرات القيادية.
في ضوء النتائج السابقة تم التَّوَصُّل إلى عددٍ من التوصيات، منها: الاستمرار في تعزيز التدريب بتقديم دورات تدريبية مكثفة للمديرين من قبل قسم الإشراف الإداري حول أبعاد نظرية الفوضى، مثل البرمجة اللاخطية والجواذب وهندسة التنظيم وتأثير الفراشة، لتمكينهم من فهمها فهمًا أعمقًا وتطبيقها بفعالية في إدارة المدارس، استمرار مديري الدوائر بالمديريات التربية والتعليم بالمحافظات في تشجيع الابتكار والتجديد وذلك بتعزيز ثقافة الابتكار والتجديد في المدارس، ومواصلة مديري المدارس على اعتماد أساليب تنظيمية مبتكرة بتطبيق أساليب تنظيمية مبتكرة مستمدة من نظرية الفوضى.
Category
Theses and Dissertations