Document

Omani EFL students' perceptions of reading difficulties

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2003
Language
English
English abstract
The present study aimed at investigating Omani EFL students' perceptions of reading difficulties. It aimed at describing the major reading difficulties as perceived by Omani EFL students and how these reading difficulties vary according to gender, stream and linguistic achievement. The population of this study consisted of all Omani third secondary school graduates enrolled at Sultan Qaboos University during the year 2002-2003. The sample of this study consisted of 28% of the whole population. The sample consisted of 619 secondary school graduates coming from eleven regions of the Sultanate of Oman, Male students were 311 and female students were 306. The sample contained students from the two different streams: science students were 423 and arts students were 196. The research instrument was a questionnaire in which the subjects reported the occurrences of 46 reading difficulties. These reading difficulties were grouped into six components (Automatic recognition skills, vocabulary and structural knowledge, formal discourse structure knowledge, Content
Arabic abstract
الصعوبات القرائية في اللغة الانجليزيه كما يدركها الطلبة العمانيون
تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء مدى إدراك الطلاب خريجي الثانوية العامة والملتحقين بجامعة السلطان قابوس لصعوباتهم القرائية. كما سعت أيضا إلى بحث اثر كلا من عاملي الجنس (ذكر ، أنثي) والفرع (علمي ، أدبي) والمستوى اللغوي على وجود هذه الصعوبات القرائية. شملت الدراسة كل خريجي الثانوية العامة الملتحقين بالبرنامج الأكاديمي بجامعة السلطان قابوس للعام 2002 - 2003 . حيث شملت 2200 طالب وطالبة من مختلف مناطق السلطنة، 1100 نكور و 1100 إناث. أما عينة الدراسة فشملت 28% من مجتمع الدراسة حيث حوت العينة 619 فردا، كان عدد الذكور 311 وعدد الإناث 306 فيما كان عدد الأفراد في الفرع العلمي 423 و الفرع الأدبي 196. لقد تم جمع البيانات باستخدام الاستبانة التي تتضمن ستة محاور وتشمل 46 صعوية من الصعوبات القرائية . وباستخدام الإحصاء الوصفي التحليل البيانات، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: د يواجه الطلبة العمانيون صعوبات قرائية بدرجة متوسطة.
لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث بصفة عامة إلا أنه توجد بعض الفروق في بعض الصعوبات. ولا توجد فروق دالة إحصائيا بين طلبة العلمي و الأدبي بصفة عامة إلا أنه توجد بعض الفروق في بعض الصعوبات. لا يعاني الطلاب ذو المستوى اللغوي الأدنى والمتوسط من صعوبات قرائية اكثر من الطلاب ذو المستوى اللغوي الأعلى. وبناء على ذلك توصي هذه الدراسة بعدة اقتراحات .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Conferences & workshops
2
0
Al-Aamriyah, Fatma.
Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.
2016-02
Journal articles
3
0
Meniado, Joel C.
Hacettepe University.
2021-01-01
Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Badiyah, Wadhhaa Swaidan Said.
Sultan Qaboos University
2016