Document

The effect of process writing workshops on performance and the attitudes of 10th graders of basic education schools in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2011
Language
English
English abstract
This study aimed to investigate the effect of process writing workshops on writing performance and attitudes toward writing among female 10th graders of basic education schools in Oman. The study population consisted of 1,119 female 10th graders enrolled in the second semester of the 2010–2011 academic year. The sample consisted of two intact classes (N=63) selected randomly from Bilaad Bani Bu Ali For Basic Education School (9–12) in Sharqiah South Educational Region, where the researcher teaches. One class functioned as the experimental group and the other as the control group. The experimental group was taught writing by means of process writing workshops, whereas the control group was taught in the traditional manner. Both groups received two writing lessons weekly for 2 months. Two instruments were used in the current study: a 2008 Writing National test to measure studentswriting performance and an attitude questionnaire developed by the researcher based on the available literature to elicit students' attitudes toward writing. The validity and reliability of the attitude questionnaire were established. The results of the study showed the following: 1. The experimental group outperformed the control group when it came to the minimum required level set by the Ministry of Education, as the control group performed significantly below the minimum required level. 2. There were significant differences at the.05 level in post-test writing test results in favor of the experimental group. 3. The posttest writing test results of the students in the experimental group were significantly higher at the .05 level than their pretest results. 4. There were no significant differences at the.05 level in attitudes toward writing among the experimental and control groups after the treatment. 5. There was an improvement, albeit non significant at the .05 level, in attitudes toward writing among the experimental group before and after the treatment. In light of these findings, recommendations are made for further research.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة تقصي أثر ورش عمل لمراحل الكتابة (process writing workshops ) على مهارة الكتابة وإتجاهات طلبة الصف العاشر الأساسي بسلطنة عمان. اشتمل مجتمع الدراسة على طالبات الصف العاشر الأساسي المقيدات بالفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2010 2011-بالمنطقة الشرقية جنوب والبالغ عددهن 1119 طالبة وتم تطبيق التجربة على صفين من صفوف عاشر أساسي تم إختيارهم عشوائيا من مدرسة بلاد بني بوعلي التعليم الأساسي (129) كون الباحثة معلمة في هذه المدرسة و بلغ عددهم (63) طالبة، و قد اختير أحد الصفين عشوائيا ليكون كمجموعة تجريبية والأخر كمجموعة ضابطة وقامت الباحثة بتدريس المجموعة التجريبية بطريقة ورش عمل لمراحل الكتابة وتدريس المجموعة الضابطة بالطريقة الإعتيادية المتبعة في تدريس الكتابة بواقع حصتين أسبوعيا ولمدة شهرين لكلتا المجموعتين. "
وقد إستخدمت الباحثة الاختبار الوطني في الكتابة للعام 2008 ليكون اختبارا قبليا وبعديا للمجموعتين لقياس المستوى التحصيلي لمهارة الكتابة كما صممت الباحثة إستبيانا لقياس إتجاهات الطالبات نحو مهارة الكتابة و قد تم توزيعه قبل التجربة وبعدها لكلا المجموعتين و تحققت مصداقيته وثباته بعرضه على لجنة من المحكمين وتوزيعه على أحد صفوف عاشر بالمدرسة غير المجموعتين التجريبية والضابطة وأظهرت نتائج الدراسة الآتي:
1. تفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة مقارنة بالحد الأدنى لدرجات الكتابة المحدد من قبل وزارة التربية والتعليم حيث كان أداء المجموعة الضابطة متدنيا بدرجة كبيرة مقارنة بالحد الأدني لدرجات الكتابة.
2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05) بين نتائج الطالبات في المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية.
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05) بين نتائج الاختبار القبلى و الاختبار البعدى للطالبات في المجموعة التجريبية حيث أرتفعت نتائج الاختبار البعدي للمجموعة التجريبية بكثير مقارنة بنتائج الاختبار القبلي.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05) بين إتجاهات الطالبات في المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة نحو الكتابة بعد تطبيق العلاج .
5. يوجد تطور في الاتجاهات نحو الكتابة بعد تطبيق العلاج مقارنة بالاتجاهات قبل العلاج لا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05) بين إتجاهات الطالبات في المجموعة التجريبية نحو الكتابة قبل و بعد تطبيق العلاج و في ضوء النتائج السابقة، طرحت المقترحات للمزيد من البحوث.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011