Document
Performance modification of asphalt binders using thermoplastic polymers.
Contributors
Abaker, I., Author
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2004
Language
English
English abstract
There is a need to improve the performance of asphalt binders to minimize stress cracking that occurs at low temperatures and plastic deformation at high temperatures. Importation of used asphalt-polymers from abroad, leads to an increase in the total construction cost as compared to the cost if the used polymers were of local origin. The main objective of this research was to modify locally produced asphalt. Ten polymers were identified as potential asphalt modifiers based on their physical properties and chemical composition. After preliminary laboratory evaluation for the melting point of these polymers, five polymers were selected for local asphalt modification. In the initial stage, required mixing time was decided based on the relation between shear loss modulus and mixing time. The optimum polymer content was selected based on Superpave binder performance grade specifications. The suitability of improvement was verified through the evaluation of permanent deformation and fatigue behavior of laboratory prepared asphalt concrete mixes. The results indicated that the rheological properties of the modified binders improved significantly with sufficient polymer content (%3). The aging properties of the modified binders were found to be dependent on the type of poly-mer. The fatigue life and resistance to permanent deformation were significantly improved due to enhanced binder rheological properties. Thus, local asphalts can be modified using thermoplastic polymers.
Member of
ISSN
1726-6742
Resource URL
Citation
Alabdul Wahhab, H. I., & Abaker, I. (2004). Performance modification of asphalt binders using thermoplastic polymers. The Journal of Engineering Research, 1 (1), 19-28.
Arabic abstract
نبعت الحاجة لتحسين خواص الاسفلت لتقليل التشققات عند درجة الحرارة المنخفضة وتقليل التخدد اللدن في درجات الحرارة المرتفعة. تعتبر اللدائن من المواد التي تستخدم في تحسين خواص الاسفلت وهي تستورد من الخارج مما يزيد التكلفة الكلية لإنشاء الطرق. الهدف الرئيسي لهذه الورقة هو استخدام اللدائن المصنعة محليا لتحسين خواص الاسفلت. شملت الدراسة عشرة أنواع من اللدائن المصنعة محليا تم اختيارها بناء على خواصها الفيزيائية والكيميائية. أظهر اختبار تحديد درجة الانصهار أن خمسة أنواع من هذه اللدائن يمكن استخدامها. في المرحلة الأولى من الدراسة تم تحديد الزمن المطلوب للخلط اعتمادا على العلاقة بين زمن الخلط ومعامل إجهاد القص. تم اختيار كمية اللدين المثلى بناء على مواصفات خلطة الأداء المتميز. تم تقييم درجة التحسن في أداء الخلطات بواسطة إجراء اختباري الكلل والتخدد على عينات مختبرية. أظهرت النتائج أن مقاومة الخلطات المحسنة باللدائن ضد تشققات الكلل والتخدد قد تحسنت بصورة جيدة. كما أظهرت النتائج أن خواص التدفق واللزوجة قد تحسنت عند إضافة 3 بالمئة من اللدائن. بصورة عامة، أظهرت الدراسة إمكانية استخدام لدائن سابك لتحسين خواص الاسفلت بالمملكة العربية السعودية.
Category
Journal articles