Document
قلق المستقبل وعلاقته بالنضج المهني لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة شمال الباطنة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the relationship between the future anxiety and Vocational Maturity of 10th grade students in North Batinah Governorate. Also, the study investigates the level of future anxiety and Vocational Maturity with grade 10t students through the impacts of gender type on the level of future anxiety and Vocational Maturity based on study sample. The researcher used a descriptive analysis methodology for its appropriateness to research study. Moreover, to achieve the study objectives, the researcher used a future anxiety instrument and Vocational Maturity instrument on a total of 600 randomly selected students, (308) male student and (292) female student.
The findings of the study revealed that the level of future anxiety of study sample was average (mild). In addition, the results showed that there was no statistically significant difference with (α≤0.05) in the responses of the students with respect to gender type. Moreover, the results depicted that the level of Vocational Maturity in the study sample was high; there was a statistically significant differences with a value of (α≤0.05) among students' responses of Vocational Maturity with grade 10 students with respect to gender type in three dimensions (interest in career choice decision making _ independency of decision making of career choice_ flexibility in selecting the career path decision) in favor of female students sample. There were no statistically significant differences in two dimensions (confirming the decision of career choice, and availability of information regarding decision making of career choice). Furthermore, the results revealed a statistically significant negative correlation between future anxiety and Vocational Maturity and their dimensions with a value of (α≤0.01) among 10th grade students in Batinah North Governorate.
The main recommendations of the study is to increase the number of awareness raising and guidance programs for students in schools so it will embrace all grades (5-9) as a preventive action to help students select their career choice away from future anxiety.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين قلق المستقبل والنضج المهني لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة شمال الباطنة، والتعرف على مستوى قلق المستقبل والنضج المهني لديهم، ومعرفة أثر الجنس على مستوى قلق المستقبل أو النضج المهني لدى عينة الدراسة. وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لغرض الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس قلق المستقبل، ومقياس النضج المهني، على عينة تكونت من (600) طالب وطالبة، منهم (308) طالبا، و (292) طالبة، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية الطبقية من مجتمع الدراسة.
وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى قلق المستقبل لدى عينة الدراسة كان متوسطا، كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى قلق المستقبل تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى النضج المهني لدى عينة الدراسة كان مرتفعا، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى النضج المهني لدى طلبة الصف العاشر حسب متغير الجنس في الأبعاد الثلاثة (الاهتمامات باتخاذ قرار المهنة، الاستقلال في اتخاذ قرار المهنة، المرونة في اتخاذ قرار المهنة) ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بعدي (التأكد من اتخاذ قرار المهنة، توافر المعلومات في اتخاذ قرار المهنة)، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة سلبية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.01) بين قلق المستقبل والنضج المهني وأبعاده لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة شمال الباطنة.
ومن أبرز التوصيات التي خرجت بها الدراسة، تكثيف برامج التوعية والإرشاد للطلبة في المدارس بحيث تشمل الصفوف من (5-9) كجانب وقائي يساعد الطلبة على عملية الاختيار المهني بعيدا عن القلق من المستقبل.
وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى قلق المستقبل لدى عينة الدراسة كان متوسطا، كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى قلق المستقبل تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى النضج المهني لدى عينة الدراسة كان مرتفعا، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى النضج المهني لدى طلبة الصف العاشر حسب متغير الجنس في الأبعاد الثلاثة (الاهتمامات باتخاذ قرار المهنة، الاستقلال في اتخاذ قرار المهنة، المرونة في اتخاذ قرار المهنة) ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بعدي (التأكد من اتخاذ قرار المهنة، توافر المعلومات في اتخاذ قرار المهنة)، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة سلبية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.01) بين قلق المستقبل والنضج المهني وأبعاده لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة شمال الباطنة.
ومن أبرز التوصيات التي خرجت بها الدراسة، تكثيف برامج التوعية والإرشاد للطلبة في المدارس بحيث تشمل الصفوف من (5-9) كجانب وقائي يساعد الطلبة على عملية الاختيار المهني بعيدا عن القلق من المستقبل.
Category
Theses and Dissertations