Document
Rebuilding the humanities for a knowledge economy in Oman.
Contributors
Hemmy, Kristen., Author
Mehta, Sandhya Rao., Author
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
English abstract
This study examines the potential for establishing a knowledge economy in
Oman, investigating the state of innovation across the disciplines, and looks to
the potential of humanities as a solution. If the knowledge economy can be
understood as the latest stage of the evolution of the global capitalist economy,
then this stage is characterized by a predominance of innovation and creativity
(Drucker 1969; Florida & Kenny 1993; Hvidt 2016) and the globally competitive
need for innovation with new products and processes that develop out of a
research community (Brinkley 2008). The ability to build a knowledge economy
not only requires adequate technological infrastructure and a well-educated
population, it also requires a "knowledge-conducive" government and economic
state, an economy with transparent rules and regulations and freedom of speech,
an effective, accountable and corrupt-free government, an effective legal system,
the protection of property rights, and the creation of an innovation system able
to produce, use, and adopt knowledge to manufacture/produce new goods, new
processes and new knowledge (Chen & Dahlman, 2006).
In recent years much has been written about the declining status of the
humanities and the effect this has had on the reputation of the discipline and its
curriculum (Gilead, 2017). This paper begins by examining some key failures in
the humanities that have been offered in the literature and points to data
regarding unemployability of humanities graduates in the Sultanate (Gilead,
2017). This study considers how the humanities could rebrand itself as a site of
innovation, creativity and sustainability. This paper explores what is needed to
136
rebuild the humanities as a viable player in building a knowledge economy in
Oman.
Sponsorship
SQU
Series
The Fourth International Conference of the Faculty of Arts and Social Sciences
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تبحث هذه الدراسة في إمكانية إنشاء اقتصاد المعرفة في
عمان ، تبحث في حالة الابتكار عبر التخصصات ، وتتطلع إلى
إمكانات العلوم الإنسانية كحل. إذا كان اقتصاد المعرفة يمكن أن يكون
يُفهم على أنه أحدث مرحلة من تطور الاقتصاد الرأسمالي العالمي ،
ثم تتميز هذه المرحلة بغلبة الابتكار والإبداع
(Drucker 1969؛ Florida & Kenny 1993؛ Hvidt 2016) والمنافسة عالميًا
الحاجة إلى الابتكار مع المنتجات والعمليات الجديدة التي تتطور من أ
مجتمع البحث (برينكلي 2008). القدرة على بناء اقتصاد المعرفة
لا يتطلب فقط بنية تحتية تكنولوجية كافية وذوي تعليم جيد
السكان ، فإنه يتطلب أيضًا حكومة "مواتية للمعرفة" واقتصادية
دولة ، اقتصاد ذو قواعد وأنظمة شفافة وحرية التعبير ،
حكومة فعالة وخاضعة للمساءلة وخالية من الفساد ، ونظام قانوني فعال ،
حماية حقوق الملكية ، وإنشاء نظام ابتكار قادر
لإنتاج واستخدام واعتماد المعرفة لتصنيع / إنتاج سلع جديدة وجديدة
العمليات والمعرفة الجديدة (Chen & Dahlman، 2006).
في السنوات الأخيرة ، كتب الكثير عن تدهور وضع
العلوم الإنسانية وتأثير ذلك على سمعة الانضباط و
المنهج الدراسي (جلعاد ، 2017). تبدأ هذه الورقة بفحص بعض حالات الفشل الرئيسية في
العلوم الإنسانية التي تم تقديمها في الأدبيات وتشير إلى البيانات
بشأن البطالة لخريجي العلوم الإنسانية في السلطنة (جلعاد ،
2017). تتناول هذه الدراسة كيف يمكن للعلوم الإنسانية إعادة تسمية نفسها كموقع لـ
الابتكار والإبداع والاستدامة. تستكشف هذه الورقة ما هو مطلوب
136
إعادة بناء العلوم الإنسانية كلاعب فعال في بناء اقتصاد المعرفة في
سلطنة عمان.
عمان ، تبحث في حالة الابتكار عبر التخصصات ، وتتطلع إلى
إمكانات العلوم الإنسانية كحل. إذا كان اقتصاد المعرفة يمكن أن يكون
يُفهم على أنه أحدث مرحلة من تطور الاقتصاد الرأسمالي العالمي ،
ثم تتميز هذه المرحلة بغلبة الابتكار والإبداع
(Drucker 1969؛ Florida & Kenny 1993؛ Hvidt 2016) والمنافسة عالميًا
الحاجة إلى الابتكار مع المنتجات والعمليات الجديدة التي تتطور من أ
مجتمع البحث (برينكلي 2008). القدرة على بناء اقتصاد المعرفة
لا يتطلب فقط بنية تحتية تكنولوجية كافية وذوي تعليم جيد
السكان ، فإنه يتطلب أيضًا حكومة "مواتية للمعرفة" واقتصادية
دولة ، اقتصاد ذو قواعد وأنظمة شفافة وحرية التعبير ،
حكومة فعالة وخاضعة للمساءلة وخالية من الفساد ، ونظام قانوني فعال ،
حماية حقوق الملكية ، وإنشاء نظام ابتكار قادر
لإنتاج واستخدام واعتماد المعرفة لتصنيع / إنتاج سلع جديدة وجديدة
العمليات والمعرفة الجديدة (Chen & Dahlman، 2006).
في السنوات الأخيرة ، كتب الكثير عن تدهور وضع
العلوم الإنسانية وتأثير ذلك على سمعة الانضباط و
المنهج الدراسي (جلعاد ، 2017). تبدأ هذه الورقة بفحص بعض حالات الفشل الرئيسية في
العلوم الإنسانية التي تم تقديمها في الأدبيات وتشير إلى البيانات
بشأن البطالة لخريجي العلوم الإنسانية في السلطنة (جلعاد ،
2017). تتناول هذه الدراسة كيف يمكن للعلوم الإنسانية إعادة تسمية نفسها كموقع لـ
الابتكار والإبداع والاستدامة. تستكشف هذه الورقة ما هو مطلوب
136
إعادة بناء العلوم الإنسانية كلاعب فعال في بناء اقتصاد المعرفة في
سلطنة عمان.
Category
Journal articles