Document
رتب الهوية وعلاقتها بتمثل مفاهيم المواطنة لدى الطلبة في بعض مؤسسات التعليم العالي الخاصة في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study is identify the distribution of identity status among the college students and how to extend the students represent the dimension structure of knowledge, emotional and behavioral citizenship as well as temporal dimensions (past, Present & Future), furthermore to investigate the relationship between the identity status and the stages of citizenship among the students of some higher privatization institutes in Sultanate of Oman. The examined sample of research was around (500) students from University of Buraimi, Arab Open University and Sur University College for the academic year 2016/2017. The researcher has applied the descriptive approach and they use two measures, one of them objective scale and ego identity scale, which have been developed by Adams and Bennion to the overview of Marcia, that also relied on Erikson scale in developing of ego and also applied of performance of citizenship measure prepared by (Al Toubi and others 2016).
The Results of study were as following:
The arrangement of status related to Ideological identity is: achievement,
diffusion, foreclosure and moratorium. Meanwhile the most widespread status
related to the social identity are: achievement, moratorium, foreclosure and diffusion.
The level of representation of examined sample for cognitive, behavior & emotional dimensions structure were moderate and balanced. The emotional dimension came at first, followed by behavioral dimension and cognitive dimension came at the end. - The level of representation of examined sample in the temporal orientation for citizenship was moderate, where time future came at the first, followed by minimum difference present time and then past time.
There is no statistically significant differences in the ideological and social identity attributable to gender or academic year variable.
There is no any statistically significant differences in the level of representation of concepts of citizenship attributable to gender or academic year variable. There is no any statistically significant differences in the representation of concepts of citizenship attributable to ideological identity status in the stage of achievement, diffusion for the interest of achievement as well as there is significant differences in the representation of concepts of citizenship attributable to the social identity rank in respect of achievement. There is correlative significant relationship between the identity status in
ideological & social dimensions as well as between the cognitive, behavioral & emotional citizenship dimensions and temporal orientation dimension. this research recommends benefiting from its results to improve & enhance the programs that attributed in the support of identity which reflected positively on the efficient identity.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدف هذا البحث إلى التعرف على توزع رتب الهوية لدى الطلبة الجامعيين ومدى تمثل الطلبة لبنية أبعاد المواطنة المعرفية والوجدانية والسلوكية والأبعاد الزمانية (الماضي، والحاضر والمستقبل)، ومعرفة العلاقة بين رتب الهوية ودرجات تمثل مفاهيم المواطنة لدى الطلبة في بعض مؤسسات التعليم العالي الخاصة بسلطنة عمان. وقد بلغت عينة البحث (500) طالبا وطالبة من طلبة جامعة البريمي والجامعة العربية المفتوحة وكلية صور الجامعية للعام الدراسي 2017 / 2016 ، بإتباع المنهج الوصفي وباستخدام مقياسين أحدهما المقياس الموضوعي الرتب هوية الأنا، والذي قام آدمز وبينون ( Adams & Bennion ) بتطويره اعتمادا على وجهه نظر مارشيا Marcia المبنية بدورها على نظرية أريكسون في نمو الأنا (Erikson)، ومقياس تمثل أبعاد المواطنة من إعداد (التوبي وآخرون، 2016). وكانت نتائج البحث كالأتي:
- أن ترتیب توزع الرتب في الهوية الإيديولوجية هو: التحقيق، فالتشتت، فالانغلاق، ثم التعليق، وبالنسبة للهوية الاجتماعية، الرتبة الأكثر انتشار، هي: التحقيق، فالتعليق، فالانغلاق، ثم التشتت - أن مستوى تمثل أفراد العينة لبنية أبعاد المواطنة المعرفية والوجدانية والسلوكية كان متوسطا، وجاء البعد الوجداني بالمرتبة الأولى يليه في المرتبة الثانية البعد السلوكي وفي المرتبة الأخيرة جاء البعد المعرفي. - أن مستوى تمثل أفراد العينة في التوجه الزماني للمواطنة كان متوسطا، وأحتل الزمن المستقبل المرتبة الأولى يليه وبفارق ضئيل الزمن الحاضر ثم الزمن الماضي. . عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الهوية الإيديولوجية والاجتماعية تعزي لمتغير الجنس السنة الدراسية - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى تمثل مفاهيم المواطنة تعزى لمتغير الجنس السنة الدراسية. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تمثل مفاهيم المواطنة تعزي لرتب الهوية الإيديولوجية والهوية الاجتماعية الصالح رتبة التحقيق. - توجد علاقة دالة إحصائيا ارتباطيه بين رتب الهوية الإيديولوجية والاجتماعية وأبعاد مفاهيم المواطنة المعرفية والوجدانية والسلوكية وبعد التوجه الزماني. ويوصي البحث بالاستفادة من نتائجه في تطوير البرامج التي تساهم في دعم عملية تحقيق الهوية، مما ينعكس إيجابا على تحقيق مواطنة فعالة.
- أن ترتیب توزع الرتب في الهوية الإيديولوجية هو: التحقيق، فالتشتت، فالانغلاق، ثم التعليق، وبالنسبة للهوية الاجتماعية، الرتبة الأكثر انتشار، هي: التحقيق، فالتعليق، فالانغلاق، ثم التشتت - أن مستوى تمثل أفراد العينة لبنية أبعاد المواطنة المعرفية والوجدانية والسلوكية كان متوسطا، وجاء البعد الوجداني بالمرتبة الأولى يليه في المرتبة الثانية البعد السلوكي وفي المرتبة الأخيرة جاء البعد المعرفي. - أن مستوى تمثل أفراد العينة في التوجه الزماني للمواطنة كان متوسطا، وأحتل الزمن المستقبل المرتبة الأولى يليه وبفارق ضئيل الزمن الحاضر ثم الزمن الماضي. . عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الهوية الإيديولوجية والاجتماعية تعزي لمتغير الجنس السنة الدراسية - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى تمثل مفاهيم المواطنة تعزى لمتغير الجنس السنة الدراسية. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تمثل مفاهيم المواطنة تعزي لرتب الهوية الإيديولوجية والهوية الاجتماعية الصالح رتبة التحقيق. - توجد علاقة دالة إحصائيا ارتباطيه بين رتب الهوية الإيديولوجية والاجتماعية وأبعاد مفاهيم المواطنة المعرفية والوجدانية والسلوكية وبعد التوجه الزماني. ويوصي البحث بالاستفادة من نتائجه في تطوير البرامج التي تساهم في دعم عملية تحقيق الهوية، مما ينعكس إيجابا على تحقيق مواطنة فعالة.
Category
Theses and Dissertations