Document
سلوك الاستقواء وعلاقته بالذكاء الانفعالي والتحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس لمرحلة التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aims at disclosing to what extent the bullying behavior spreads among school students in Al Batinah North Governorate the primary education students - grade two, and its relation to the emotional intelligence and academic achievement, as well as identifying how emotional intelligence contributes to the prediction of bullying behavior. The study sample consists of the grade two students from Al Batinah North Governorate/ Saham and Al Khaburah towns with a number of 473. The researcher uses the bullying measure after drawing upon and excerpting some phrases from previous studies and integrating them in one measure. The measure consists of (28) phrases distributed to the four bullying forms: physical, verbal, electronic and bullying into The researcher uses emotional intelligence measure excerpted from other studies which include (30) phrase distributed to four axes: personal efficiency, social efficiency, stress management, adaptation, and positive impression. The measures were verified by presenting to a number of referees.
The researcher uses the descriptive correlational method in the study, and depends on statistical styles represented in arithmetic average, standard deviations and pre and post-test. One of the most important results concluded by the study is that the percentage of bullying behavior among grade two students in Al Batinah North Governorate is low; since it reaches only (15.01)%. The results show also that student in Al Batinah North Governorate has emotional intelligence capacities; whereas social efficiency dimension represents the most one owned by sample members, then the personal efficiency comes in the last rank. Regarding the bullying behavior relation to the emotional intelligence for, the study concludes that there is a negative inverse relationship between the two variables; the more the emotional intelligence increases, the more bullying behavior decreases. There is an inverse relationship also between bullying behavior and academic achievement; since practicing bullying behavior results in low academic achievements. The last result of the study is that there is a statistical significance at the level of (0.01) for the emotional intelligence in the prediction of bullying behavior.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين سلوك الاستقواء والذكاء الانفعالي والتحصيل الدراسي.
وأجريت الدراسة على عينة من طلاب الحلقة الثانية من محافظة شمال الباطنة/ ولايتي صحم والخابورة، والبالغ عددهم 473 طالبا. كما استخدم الباحث مقياس الاستقواء بعد التأكد من خصائصه السيكومترية لأغراض الدراسة، حيث تكون المقياس من (28) عبارة توزعت على أشكال الاستقواء الأربعة الجسدي، اللفظي، الالكتروني، والاستقواء على الممتلكات. كما استخدم الباحث مقياس الذكاء الانفعالي المقتبس بعد التأكد من خصائصه السيكومترية لأغراض الدراسة، والذي تضمن (30) عبارة توزعت على أربعة محاور: الكفاية الشخصية، الكفاية الاجتماعية، إدارة الضغوط، التكيف، والانطباع الإيجابي، وقد تم التأكد من صدق المقاييس بعرضها على عدد من المحكمين.
استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي في الدراسة، كما اعتمد على الأساليب الإحصائية التي تتمثل في المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والاختبار القبلي والبعدي.
ومن أبرز النتائج التي خلصت إليها الدراسة أن نسبة انتشار سلوك الاستقواء بين طلبة مدارس الحلقة الثانية بمحافظة شمال الباطنة نسبة قليلة؛ حيث بلغت (15.01) % فقط. وأظهرت النتائج كذلك أن الطالب في محافظة شمال الباطنة يمتلك قدرات الذكاء الانفعالي؛ حيث مثل بعد الكفاية الاجتماعية أكثر الأبعاد التي يمتلكها أفراد العينة وجاء بعد الكفاية الشخصية في المرتبة الأخيرة.
انتهت الدراسة بوجود علاقة عكسية سالبة بين سلوك الاستقواء وكلا من الذكاء الانفعالي والتحصيل الدراسي عند أفراد العينة، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود تأثير دال إحصائيا عند مستوى (0.01) المتغير الذكاء الانفعالي في التنبؤ بسلوك الاستقواء.
وأجريت الدراسة على عينة من طلاب الحلقة الثانية من محافظة شمال الباطنة/ ولايتي صحم والخابورة، والبالغ عددهم 473 طالبا. كما استخدم الباحث مقياس الاستقواء بعد التأكد من خصائصه السيكومترية لأغراض الدراسة، حيث تكون المقياس من (28) عبارة توزعت على أشكال الاستقواء الأربعة الجسدي، اللفظي، الالكتروني، والاستقواء على الممتلكات. كما استخدم الباحث مقياس الذكاء الانفعالي المقتبس بعد التأكد من خصائصه السيكومترية لأغراض الدراسة، والذي تضمن (30) عبارة توزعت على أربعة محاور: الكفاية الشخصية، الكفاية الاجتماعية، إدارة الضغوط، التكيف، والانطباع الإيجابي، وقد تم التأكد من صدق المقاييس بعرضها على عدد من المحكمين.
استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي في الدراسة، كما اعتمد على الأساليب الإحصائية التي تتمثل في المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والاختبار القبلي والبعدي.
ومن أبرز النتائج التي خلصت إليها الدراسة أن نسبة انتشار سلوك الاستقواء بين طلبة مدارس الحلقة الثانية بمحافظة شمال الباطنة نسبة قليلة؛ حيث بلغت (15.01) % فقط. وأظهرت النتائج كذلك أن الطالب في محافظة شمال الباطنة يمتلك قدرات الذكاء الانفعالي؛ حيث مثل بعد الكفاية الاجتماعية أكثر الأبعاد التي يمتلكها أفراد العينة وجاء بعد الكفاية الشخصية في المرتبة الأخيرة.
انتهت الدراسة بوجود علاقة عكسية سالبة بين سلوك الاستقواء وكلا من الذكاء الانفعالي والتحصيل الدراسي عند أفراد العينة، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود تأثير دال إحصائيا عند مستوى (0.01) المتغير الذكاء الانفعالي في التنبؤ بسلوك الاستقواء.
Category
Theses and Dissertations