Document

صعوبات تعلم القراءة الجهرية لدى المتعلمين المكفوفين: تحديدها وتعرف أسبابها من وجهة نظر المعلمين.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the difficulties of loud reading learning among the blind pupils and exploring the factors causing these difficulties. Hence, the researcher designed a questionnaire comprising 62 items classified in two categories: the loud reading learning difficulties and the factors causing these difficulties. The study was implemented on 17 teachers, some of them teach in cycle one of basic education and the others in circle two and above at Omar ibn Al Khattab institute for the blind. The study findings show that the highest two difficulties are: pupil slowness in reading, and mispronouncing some letters and replacing them with other letters. The second category addressing the factors causing these difficulties, the causes came in the following sequence: 1. Family and society, 2. the learner, 3, the school, 4. the text book, and S. the teacher. Accordingly, the study recommended the following: 1. Organising intensive workshops to train the newly accepted students shifting from the normal readers to the blind readers, the newly employed teachers, parents to learn how to read using "brail stratege in order to communicate with the blind pupils. 2. Offering the supporting equipment at reasonable prices and offering books for the blind in the commercial bookshops at good rates to encourage the reading habits among the blinds. 3. Employing an Arabic language teacher in general and specialist teacher in special education to help the blind pupils who suffering Loud reading learning difficulties. The study main suggestions are doing: - Studies on the other areas oflearning difficulties in Arabic : Sanguage facing the blinds. - Studies of the learning difficulties facing the blinds in the other subjects.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف معوبات تعلم القراءة الجهرية لدى المتعلمين المكفوفين وإلى تعرف العوامل الكامنة وراء هذه الصعوبات لديهم. وللتحقق من ذلك قامت الباحثة بتصميم استبانة تكونت من (۹۲) مفردة موزعة على محورين: المحور الأول يمثل صعوبات تعلم القراءة الجهرية لدى المتعلمين المكفوفين، والثاني أسباب تلك الصعوبات، وتم تطبيقها على عينة تكونت من سبعة عشر معلما لمادة اللغة العربية من الحلقة الأولى للتعليم الأساسي والحلقة الثانية وما بعدهما في معهد عمر بن الخطاب للمكفوفين. وأظهرت النتائج أن أعلى الصعوبتین اللتين حصلنا على مستوى عال جدا بالنسبة إلى المحور الأول هما: بطء المتعلم في القراءة وقلب بعض الحروف في بعض الكلمات إلى حروف أخرى، أما بالنسبة إلى المحور الثاني المتعلق بأسباب صعوبات تعلم القراءة الجهرية لدى المتعلمين المكفوفين، فقد جاء ترتيب الأسباب فيها بحسب أهميتها كالتالي : 1- الأسرة والمجتمع. ۲- المتعلم. 3- المدرسة 4 الكتاب المدرسي 5- المعلم.وفي ضوء نتائج الدراسة تمت التوصيات والمقترحات، ومن أهم التوصيات:
- إقامة دورات مكثفة؛ لتدريب المتعلمين المستجدين والمتحولين من قراءة المبصرين إلى قراءة المكفوفين، ولتدريب المعلمين الجدد وأولياء الأمور على القراءة باستراتيجية برايل؛ كي يستطيعوا التواصل مع المتعلمين المكفوفين في أثناء تعلمهم وتعليمهم. - توفير الأجهزة الحديثة التي تساعد المكفوفين في عملية القراءة بأسعار مناسبة. وتوقير الكتب في المكتبات العامة في مختلف العلوم؛ حتى يستطيع جميع المكفوفين قراءتها. - تعيين معلم متخصص في اللغة العربية بشكل خاص والتربية الخاصة بشكل عام؛ لعلاج صعوبات القراءة الجهرية التي يعاني منها المكفوفون.
- وتمثلت أهم المقترحات في إجراء: - دراسات في صعوبات تعلم المهارات الأخرى في اللغة العربية لدى المتعلمين المكفوفين.
- دراسات في الصعوبات التي تواجه المتعلمين المكفوفين في تعلم المواد الأخرى.
Category
Theses and Dissertations