Document
تأكيد الذات وعلاقته بالسلوك العدواني لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في ضوء بعض المتغيرات بمدارس محافظة مسقط.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the self-assertion and its relationship to aggressive behavior among the students in post basic education. Based on the variables which Muscat schools face.the study sample consisted of 440 students who were selected randomly from beyond primary grades XI and XII in Muscat governate schools during the academic year (2011-2012).
To achieve the objectives of this study the researcher used a descriptive linking approach that tries to describe linking approach that tries to describe and analyze self assertiveness and its relationship to aggressive behavior among students. Also to answer the study questions several tests were found suitable to show the results such as Cranach Alpha to ensure the stability of the study standards, "T-Test to know the significance of the patterns (dimensions) of aggressive behavior and self assertiveness of students, also ANOVA analyze which shows the significance of sexual variance in aggressive behavior and to identify the coefficients correlation between dimensions (patterns) of aggressive behavior and self-association.
The study results showed that overall level of aggressive behavior by responding subjects that they were intermediate in general with respect to physical aggression, but it was fairly high with regards to some
dimensions of aggressive behavior such as verbal aggression, and all averages of aggressive behavior dimensions were located in middle range, physical aggression had reached the maximum levels by 3.16 average and standard deviation of 1.03, verbal aggression comes next by 3.1 average and 1.05 standard deviation in which emphasize on the use of aggression and hostilities by 2.97 and anger characterized by students after the primary education shows that they have a high self-assertiveness in their personalities. The result of this study shows the existence of a relationship between aggressive behavior and self-assertiveness in students by correlation coefficient of (0.20) which is statistically significant at the level of (0.01).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على تأكيد الذات وعلاقته بالسلوك العدواني لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في ضوء بعض المتغيرات بمدارس محافظة مسقط, وتكونت عينة الدراسة من (440) طالبا وطالبة تم اختيارها بطريقة عشوائية من طلاب وطالبات التعليم ما بعد الأساسي من الصفين الحادي عشر والثاني عشر بمحافظة مسقط خلال العام الدراسي (۲۰۱۱-۲۰۱۲م). ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي ألارتباطي الذي يحاول وصف وتحليل تأكيد الذات وعلاقته بالسلوك العدواني لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في ضوء بعض المتغيرات بمدارس محافظة مسقط . وتم تطبيق مقياس تأكيد الذات، ومقياس السلوك العدواني. وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم استخدام معادلة الفا كرونباخ Cronbach Alpha للتأكد من ثبات مقاييس الدراسة، واختبار ( T - test) لمعرفة دلالة أنماط (أبعاد) السلوك العدواني، وتأكيد الذات لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، ودلالة متغير الجنس في السلوك العدواني، وتحليل التباين الأحادي One Way ANOVA)، ومعامل ارتباط بيرسون للتعرف على معاملات الارتباط بين أبعاد (أنماط السلوك العدواني ومقياس تأكيد الذات. وأظهرت نتائج الدراسة أن المستوى العام لمستوى السلوك العدواني حسب استجابات أفراد العينة كانت متوسطة بشكل عام فيما يتعلق بالعدوان البدني، غير أنها كانت مرتفعة إلى حد ما فيما يتعلق ببعض أبعاد السلوك العدواني مثل العدوان اللفظي وهو السلوك العدواني الذي يقف عند حدود الكلام، وأن جميع متوسطات أبعاد السلوك العدواني كانت تقع في المدى المتوسط، وكان العدوان البدني في المرتبة الأولى بمتوسط 3.16 وانحراف معیاري 1.03، يليها العدوان اللفظي بمتوسط 3.1 وانحراف معیاري 1٫05 وهو ما يؤكد على اللجوء لأقصى مستويات العدوان، يليها العدائية بمتوسط 2.97، ثم الغضب، ويتميز طلبة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان أو يتصفون بمستوى توكيد ذات عالي في شخصياتهم. كما أشارت نتائج هذه الدراسة إلى وجود علاقة بين السلوك العدواني وتأكيد الذات لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان إذ بلغت قيمة معامل الارتباط (۰٫۲۰)، وهي دالة إحصائيا عند مستوى (۰٫۰۱)
Category
Theses and Dissertations