Document

‫تفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at activating the role of school administration in the development of social responsibility among students of post-primary education in the Sultanate of Oman. Descriptive approach was used by applying a questionnaire. The questionnaire consists of (71) statements and its was distributed in tow axes. The first theme is about the reality of the role of school administration in the development of social responsibility among post-basic education student. It includes four areas (responsibility towards the self. responsibility towards the family responsibility towards colleagues. responsibility towards the society), whiles the second axis was about suggestions for activating the role of school administration in development of social responsibility for students. After verifying the validity of the tool and its stability, it was applied to a randomly selected sample consisting of (157 teachers. 17 specialists and 44 parents). Data was analyzed through the Statistical Package of Social Sciences (SPSS). The study showed the following results. The sample of the study estimated that the reality of the role of school role in the development of social responsibility among the student in high degree in the four fields. The study also showed that there are no statistically significant differences due the gender variable. There are significant differences due the job title for the specialist. The study reached a number of suggestions for activating the role of school administration in developing social responsibility among students and some related studies were suggested
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، وانتهجت هذه الدراسة المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة كأداة للدراسة. فقد تم بناء استبانة تكونت من (۷۱) عبارة توزعت على محورين، المحور الأول بعنوان: "واقع دور الإدارة المدرسية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي"، واشتمل على أربع مجالات، هي: ( المسؤولية تجاه الذات، والمسؤولية تجاه الأسرة، والمسؤولية تجاه الزملاء ، والمسؤولية تجاه المجتمع)، والمحور الثاني جاء بعنوان: "مقترحات لتفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلبة، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على عينة تم اختيارها بالطريقة الطبقية متعددة المراحل، وتكونت من (۱۵۷) معلما، و (۱۷) أخصائيا، (44) ولي أمر، وقد تم التوصل للنتائج التالية: جاءت تقديرات عينة الدراسة على واقع دور المدرسية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلبة بدرجة عالية في جميع مجالاتها الأربعة، كذلك أوضحت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير النوع الاجتماعي، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير المحافظة التعليمية لصالح محافظة شمال الباطنة، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير المسمی الوظيفي لصالح الأخصائيين. وتوصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات لتفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلبة، وقد تم اقتراح بعض الدراسات ذات العلاقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
20
2
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
7
2
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-09