Document

درجة توافر أبعاد إدارة التميز لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان في ضوء بعض النماذج العالمية.

Identifier
السعيدية, سهام بنت سالم (2021). درجة توافر أبعاد إدارة التميز لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان في ضوء بعض النماذج العالمية (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
The degree of availability of the dimensions of excellence management among the principals of basic education schools and its relationship to the organizational citizenship behavior of teachers in the North Al-Batinah Governorate of the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the degree of availability of the dimensions of excellence management among the principals of basic education schools and its relationship to the organizational citizenship behavior of teachers in the North Al-Batinah Governorate of the Sultanate of Oman in light of some international models. Applying it to a sample of (420) male and female teachers. The results of the study concluded that the degree of availability of the dimensions of management of excellence among the principals of basic education schools in the Governorate of North Al-Batinah in the Sultanate of Oman in light of some global models was large, and that the degree of availability of dimensions of organizational citizenship behavior among teachers of basic education schools in the Governorate of North Al-Batinah was great. The results of the study also revealed the existence of statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) to the degree of availability of the dimensions of excellence management among the principals of basic education schools in North Al-Batinah Governorate in the Sultanate of Oman due to the gender variable in all dimensions of the study tool and in favor of females, while there were no differences. Statistical significance for the variables of experience, academic qualification, and job title, the study also revealed that there are no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) to the degree of availability of the dimensions of organizational citizenship behavior in the gender variable in the dimensions of altruism and civility, while significant differences were found in the rest of the dimensions And in favor of females, as well as there were no significant differences in the qualification variable except for the cultural behavior dimension and in favor of the bachelor as shown. In light of the results of the study, a set of recommendations were presented, the most prominent of which are: Developing the foundations of the process of evaluating managers in light of the relationship to the availability of the dimensions of excellence management and organizational citizenship behavior, and focusing on the dimension of operations management of school principals as it is the most powerful variables in the management of excellence in the prediction of organizational citizenship behavior Training programs, workshops, and material and moral incentives for school principals in order to develop their performance in the practice of managing excellence, encourage school personnel to practice organizational citizenship behavior, and the need for administrative supervisors to pay attention to the indicators of implementing excellence in basic education schools when evaluating the performance of school principals.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة توافر أبعاد إدارة التميز لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان في ضوء بعض النماذج العالمية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات، والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (420) معلمًا ومعلمة.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أن درجة توافر أبعاد إدارة التميز لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان في ضوء بعض النماذج العالمية كانت كبيرة، وأن درجة توافر أبعاد سلوك المواطنة التنظيمية لدى معلمي مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة كانت كبيرة.
كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات لدرجة توافر أبعاد إدارة التميز لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، تعزى لمتغير الجنس في جميع أبعاد أداة الدراسة ولصالح الإناث، بينما لم تكن هناك فروقا داله إحصائيا بالنسبة لمتغيرات سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي، كذلك كشفت الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات لدرجة توافر أبعاد سلوك المواطنة التنظيمية لدى المعلمين، تعزى لمتغير الجنس في بُعدي الإيثار، والكياسة، بينما وجدت فروق داله إحصائيًا في بقية الأبعاد ولصالح الإناث، كما بينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عن مستوى الدلالة في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات تعزى لمتغير المؤهل العلمي في جميع الأبعاد ما عدا بُعد السلوك الحضاري ولصالح البكالوريوس، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيا عن مستوى الدلالة في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات في متغيري سنوات الخبرة والمسمى الوظيفي، وكشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية ودالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,01) بين جميع أبعاد إدارة التميز وأبعاد سلوك المواطنة التنظيمية.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات من أبرزها: تطوير أسس عملية تقويم المديرين في ضوء العلاقة بمدى توافر أبعاد إدارة التميز وسلوك المواطنة التنظيمية، التركيز على بُعد إدارة العمليات لدى مديري المدارس؛ لكونه أقوى متغيرات إدارة التميز تأثيرًا في التنبؤ بسلوك المواطنة التنظيمية، تقديم البرامج التدريبية، وورش العمل والحوافز المادية والمعنوية لمديري المدارس؛ لأجل تطوير أدائهم في ممارسة إدارة التميز، تشجيع العاملين في المدرسة على ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية، وضرورة اهتمام المشرفين الإداريين بمؤشرات تطبيق إدارة التميز بمدارس التعليم الأساسي، عند تقويم أداء مديري المدراس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011