Document
تحديات مؤسسات التعليم العالي بسلطنة عُمان في تطوير المهارات والوظائف المستقبلية وسُبل التغلّب عليها تحقيقًا لرؤية عُمان 2040 : دراسة نوعية.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss2pp125-140
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 2، ص. 125–140.
Other titles
Challenges of higher education institutions in the Sultanate of Oman for future skills and jobs and ways to overcome the challenges to achieve the Vision 2040 : A qualitative study.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-03-31
Language
العربية.
English abstract
The study aimed to examine higher education institutions’ readiness for future skills and jobs as per Vision 2040. Moreover, the challenges associated with these skills and jobs were identified, ending up with a number of suggestions to address those difficulties. The study used a qualitative approach in which interviews were conducted to collect data. The study sample consisted of 9 leaders of higher education and 5 experts. According to the results, the degree of readiness was moderate. The results also showed a number of challenges in styles of teaching and learning, learning environments, and human resources. The study ended up with some suggestions related to students, lecturers, curriculum, and industrial and international cooperation.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للكشف عن واقع جاهزية مؤسسات التعليم العالي بسلطنة عُمان لمهارات ووظائف المستقبل تحقيقًا لرؤية عُمان 2040، والكشف عن أهم التحديات المرتبطة بتلك المهارات والوظائف، والتوصل لعدد من المقترحات لمعالجة تلك التحديات. استخدمت الدراسة المنهج النوعي لملاءمته لأهداف الدراسة الحالية من خلال إجراء المقابلات، وتكوّنت عينة الدراسة الحالية من تسعة أفراد من قيادات مؤسسات التعليم العالي الحكومية والخاصة، وخمسة أفراد من عيّنة من الخبراء. وأظهرت نتائج الدراسة الحالية أن أغلب آراء عينة الدراسة تشير إلى أن جاهزية مؤسسات التعليم العالي لمهارات ووظائف المستقبل جاءت بمستوًى متوسط بحسب وجهة نظرهم. وكذلك كشفت الدراسة الحالية عن بعض التحديات تمثّلت في جوانب عديدة، كالطلبة، والمحاضرين، والمناهج، والبيئة التعليمية، كما قدّمتْ جملة من الإجراءات المقترحة؛ لتطوير مهارات ووظائف المستقبل تمثّلت في تعزيز المهارات، والتقنيات التعليمية، والتعاون الصناعي والدولي.
Category
Journal articles
Reviews 1