Document
متطلبات تطوير أداء قيادات المدارس الحكومية بوزارة التربية والتعليم في ضوء رؤية عمان 2040.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
.Requirements to developing performance of government school leaders in the Ministry of Education in the light of Oman Vision 2040
Country
عمان.
City
صحار
Publisher
جامعة صحار
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The purpose of this study was to identify the requirements for
developing the performance of school leaders in government schools
under the Ministry of Education in light of the Vision 2040 of Oman. To
achieve the study's objectives and answer its research questions, the
researcher used the descriptive method, considering it the most
suitable approach for the study topic. A questionnaire consisting of 28
items was used, and the content validity of the tool. The reliability of the
tool was then measured by applying it to a sample survey, followed by
calculating the internal consistency using Cronbach's alpha equation.The study population consisted of 80 school management supervisors
in the educational directorates under the Ministry of Education. A
random sample of 60 school management supervisors was selected.
The results showed that the opinions of school management
supervisors regarding the importance of the requirements for
developing the performance of government school leaders in light of
the Vision 2040 of Oman were of high degree. There were no
statistically significant differences in the means of the development
requirements for the performance of government school leaders
attributed to gender and educational qualification.
Based on the results, the study presented several recommendations,
including enhancing communication and interaction between school
leaders and school staff on one hand, and the local and international
community on the other hand, using modern technologies. It also
recommended the development of training programs and the
enhancement of professional, managerial, and personal skills to
contribute to achieving the Vision 2040 of Oman. This includes skills in
scientific research and dealing with artificial intelligence programs. The
study also suggested reviewing the job description of school leaders to
align with the objectives and vision of Oman 2040, encouraging school
leaders to benefit from modern technologies and research practices,
and developing a creative approach to solving the challenges facing
schools
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد متطلبات تطوير أداء قيادات المدارس الحكومية بوزارة التربية
والتعليم في ضوء رؤية عمان .2040 ولتحقيق أهداف الدراسة واإلجابة عن تساؤالتها قامت الباحثة
باستخدام المنهج الوصفي باعتباره أنسب المناهج لموضوع الدراسة، وتم استخدام استبانة مكونة من
28 فقرة، وتم قياس صدق المحتوى لألداة؛ ومن ثم قياس ثبات األداة عن طريق تطبيقها على عينة
استطالعية. ثم حساب االتساق الداخلي باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، بلغ مجتمع الدراسة 80 مشرف إدارة مدرسية بالمديريات التعليمية التابعة لوزارة التربية والتعليم، وتم اختيار عينة عشوائية بلغ قوامها
60 مشرف إدارة مدرسية، وأظهرت النتائج أن آراء مشرفي اإلدارة المدرسية بالنسبة ألهمية متطلبات
تطوير أداء قيادات المدارس الحكومية بوزارة التربية والتعليم في ضوء رؤية عمان 2040 جاءت بدرجة
كبيرة، عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية للمتوسطات الحسابية حول متطلبات تطوير أداء قيادات
ً المدارس الحكومية بو ازرة التربية والتعليم تعزى لمتغير الجنس، والمؤهل العلمي. إلى النتائج
واستنادا من التوصيات أهمها: تعزيز التواصل والتفاعل بين القيادات المدرسية والعاملين ً قدمت الدراسة عدد
في المدرسة من جهة ، والمجتمع المحلي والدولي من جهة أخرى باستخدام التقنيات الحديثة، تطوير برامج التدريب وتعزيز المهارات المهنية واإلدارية والشخصية بما يساهم في تحقيق رؤية عمان 2040؛ كمهارات البحث العلمي والتعامل مع برامج الذكاء االصطناعي، مراجعة الوصف الوظيفي للقيادات
المدرسية لتتناسب مع أهداف ورؤية عمان ،2040 تشجيع القيادات المدرسية على االستفادة من
التقنيات الحديثة والممارسات البحثية وتطوير نهج إبداعي لحل التحديات التي تواجه المدرسة.
والتعليم في ضوء رؤية عمان .2040 ولتحقيق أهداف الدراسة واإلجابة عن تساؤالتها قامت الباحثة
باستخدام المنهج الوصفي باعتباره أنسب المناهج لموضوع الدراسة، وتم استخدام استبانة مكونة من
28 فقرة، وتم قياس صدق المحتوى لألداة؛ ومن ثم قياس ثبات األداة عن طريق تطبيقها على عينة
استطالعية. ثم حساب االتساق الداخلي باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، بلغ مجتمع الدراسة 80 مشرف إدارة مدرسية بالمديريات التعليمية التابعة لوزارة التربية والتعليم، وتم اختيار عينة عشوائية بلغ قوامها
60 مشرف إدارة مدرسية، وأظهرت النتائج أن آراء مشرفي اإلدارة المدرسية بالنسبة ألهمية متطلبات
تطوير أداء قيادات المدارس الحكومية بوزارة التربية والتعليم في ضوء رؤية عمان 2040 جاءت بدرجة
كبيرة، عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية للمتوسطات الحسابية حول متطلبات تطوير أداء قيادات
ً المدارس الحكومية بو ازرة التربية والتعليم تعزى لمتغير الجنس، والمؤهل العلمي. إلى النتائج
واستنادا من التوصيات أهمها: تعزيز التواصل والتفاعل بين القيادات المدرسية والعاملين ً قدمت الدراسة عدد
في المدرسة من جهة ، والمجتمع المحلي والدولي من جهة أخرى باستخدام التقنيات الحديثة، تطوير برامج التدريب وتعزيز المهارات المهنية واإلدارية والشخصية بما يساهم في تحقيق رؤية عمان 2040؛ كمهارات البحث العلمي والتعامل مع برامج الذكاء االصطناعي، مراجعة الوصف الوظيفي للقيادات
المدرسية لتتناسب مع أهداف ورؤية عمان ،2040 تشجيع القيادات المدرسية على االستفادة من
التقنيات الحديثة والممارسات البحثية وتطوير نهج إبداعي لحل التحديات التي تواجه المدرسة.
Category
Theses and Dissertations