Document

تحليل و تقويم أسئلة امتحانات الرياضيات البحتة للصف الثاني عشر في ضوء تصنيف بلوم في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at analyzing and evaluating the examination questions of grade twelve in the subject of pure mathematics in the last four academic years (2005/2006 to 2008/2009). The study aimed at identifying the types of questions, the percentages of the cognitive levels measured by those questions, and the extent to which the questions meet the standards of writing test questions. In addition, the study examined the results of the end of the first semester exam of the 2008/2009 academic year in terms of score reliability, item difficulty, and item discrimination. The sample of the study consisted of math exam questions in four academic years (2005/2006 to 2008/2009). It also included a random sample of 700 twelfth grade students' answer papers of the end of 1st semester math exam of the 2008/2009 academic year. The researcher used an instrument of two parts: 1. A checklist to identify the types of questions included in the math exams of years (2005/2006 to 2008/2009) and the percentages of the cognitive levels measured by the questions. 2. A checklist to examine the extent to which the questions meet the standards of writing test questions. The validity of the instrument was obtained through (17) referees. Inter-rater reliability coefficients were 85% for the first part and 90% for the second part of the instrument. The results of the study indicated that: 1. The questions included in the exams fell into two parts: essay questions and objective questions, with a heavy emphasis on multiple choice questions. 2. The questions concentrated on the following cognitive levels: application (39.2%), comprehension (37.3%), knowledge (19.6%), and higher order thinking levels (3.9%). 3. The questions meet the minimum acceptable level (85%) of the standards of writing test questions. 4. The scores of the end of the first semester exam of the 2008/2009 academic year had an internal consistency coefficient of (0.75) as measured by Cronbach's alpha. The item difficulty levels of the exam ranged between (9%-82%) with an average of 45.5%), and the item discrimination levels ranged between (-0.013-0.52). These results yielded a number of recommendations and suggestions for research and practice which was discussed in the study.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحليل وتقويم أسئلة امتحانات الصف الثاني عشر في مادة الرياضيات البحتة للسنوات الأربع الأخيرة ( ۲۰۰۹ / ۲۰۰۰ - ۲۰۰۹ / ۲۰۰۸ )، من حيث أنواع الأسئلة التي تتضمنها، ونسب المستويات المعرفية التي تقيسها، ومدى توافر معايير صياغة الأسئلة الامتحانية فيها، وثبات نتائج امتحان الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي ( ۲۰۰۹ / ۲۰۰۸ )، ومستويات صعوبة مفرداته، ومستويات تمييزها. تكونت عينة الدراسة من أوراق أسئلة امتحانات الرياضيات البحتة للصف الثاني عشر للسنوات الأربع الأخيرة من (۲۰۰۵/ ۲۰۰۹) وحتى (2008/2009) ، وكذلك عينة عشوائية مكونة من ۷۰۰ ورقة إجابة على أسئلة الامتحان(2008/2009) للفصل الدراسي الأول في سلطنة عمان. وقد استخدمت الباحثة أداة مكونة من محورين هما: استمارة تحليل أسئلة الامتحانات من حيث الشكل (موضوعي، مقالي) والمستوى المعرفي (تذكر، فهم، تطبيق، قدرات عليا)، واستمارة تحليل أسئلة الامتحانات من حيث مدى توافر معايير صياغة الأسئلة الموضوعية والمقالية. وتم إيجاد صدق الأداة من خلال عرض الاستمارتين على (۱۷) محكما. أما ثباتهما فقد تم التأكد منه من خلال حساب نسبة الاتفاق بين الباحثة والمحلل الخارجي، حيث بلغت في المحور الأول (۸۰%) أما المحور الثاني فبلغت (۹۰%). وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: ١. توزعت أسئلة الامتحانات إلى نوعين. مقالية وموضوعية، وكانت نسبة الأسئلة الموضوعية أعلى من نسبة الأسئلة المقالية. واقتصرت الأسئلة الموضوعية على نوع واحد هو الاختيار من متعدد. ۲. تنوعت الأسئلة في مستوياتها بين التطبيق بنسبة (۳۹٫۲%)، والفهم بنسبة(37.3% ) ، والتذكر بنسبة (۱۹٫6%)، والقدرات العليا بنسبة (33.9%) حققت جميع أسئلة الامتحانات الحد الأدنى للحكم على الصياغة المقبولة للسؤال وهي نسبة (80%). 4. بلغ معامل ثبات نتائج امتحان الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي (2008/2009) بطريقة ألفا كرونباخ (۰٫۷۰)، ومستوى صعوية مفرداته تراوحت بين (۹%۸۲% ) أي بمتوسط (45 , ۰ (%، ومستويات تمييزها تراوحت بين (-۰٫۰۱۳- ۰٫۰۲۰(. . . وبناء على نتائج الدراسة، قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات تأمل أن تسهم في الارتقاء بمستوى أسئلة امتحانات دبلوم التعليم العام. كما اقترحت الدراسة إجراء بحوث أخرى من المؤمل أن تعزز هذه النتائج وتثريها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008