Document

تكيف الطلبة ذوي الإعاقة مع الحياة الجامعية في جامعة السلطان قابوس.

Other titles
Adaptation of the students with disabilities to university life: A Study at Sultan Qaboos University
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the adaptation of students with disabilities to university life at Sultan Qaboos University. I investigated the factors affecting their adaptation, the services and facilities provided by the university to students with disabilities, and their requirements for adaptation within the university. The study followed the descriptive analytical research design which was applied in a comprehensive social survey method. The instruments of the study were the questionnaire which they administered to (53) male and female students with disabilities studying at Sultan Qaboos University. The study found that the services provided by the Deanship of Student Affairs (Department of Students with Disabilities) were at high-level. It also found that the impact of personal factors affecting the adaptation of students with disabilities was very weak. Additionally, it found that the most important requirements were academic and administrative requirements among which were offering more majors for students with disabilities and providing them with more devices and modern technologies. They study concluded with some scientific suggestions to enhance the adaptation of students with disabilities at Sultan Qaboos University.
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف على واقع تكيف الطلبة ذوي الإعاقة مع الحياة الجامعية في جامعة السلطان قابوس، والعوامل المؤثرة على تكيفهم، وتناولت الخدمات والتسهيلات التي تقدمها الجامعة للطلبة ذوي الإعاقة، ومتطلباتهم للتكيف داخل الجامعة، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، الذي تم تطبيقه بطريقة المسح الاجتماعي الشامل، وقد استخدمت الدراسة أداتي، الاستبانة، والمقابلة، اللتين تم تطبيقهما على (??) طالباً وطالبة من ذوي الإعاقة الدارسين في جامعة السلطان قابوس.

كان من أهم نتائج الدراسة أن الخدمات التي تقدمها عمادة شؤون الطلبة (قسم الطلبة ذوي الإعاقة)، عالية المستوى، وأن تأثير العوامل الشخصية على تكيف الطلبة ذوي الإعاقة، ضعيف جدا، اما اهم المتطلبات فكانت المتطلبات الأكاديمية والإدارية، واهمها فتح المجال أكثر لدراسة التخصصات التي يرغبون بها، وتوفير المزيد من الأجهزة والتقنيات الحديثة التي يحتاجون إليها. وانتهت الدراسة ببعض المقترحات العملية لرفع مستوى تكيف الطلبة ذوي الإعاقة في جامعة السلطان قابوس
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Conferences & workshops
2
0
العاني, مها عبد المجيد.
وزارة التنمية الاجتماعية.
2014