Document
تقدير الذات وعلاقته بالتوجه الدافعي والتحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة نزوى.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aims at exploring the students' self-esteem relation with motivation and academic achievement in Nizwa university. The sample of the study was (600) male and female students from master and bachelor departments. To collect the data, the study used two instruments: self-esteem scale for Rosenberg and motivation scale for Lepper, Corpus & Layenger.
The findings showed that there is a positive relationship between self esteem of the students and the internal motivation in general and with motivation's three dimensions: the challenge, curiosity and control. While there was not significant relation between self-esteem and the external motivation of the students. Also, the findings showed that there wasn't significant relation between self-esteem and student academic achievement.
In addition, the study showed that there is a positive relation between the internal motivation and student academic achievement. But the relation was negative with external motivation when the one increases the other decreases.
Moreover, the study revealed that self-esteem can contribute to anticipate the degree of the internal motivation. While the self-esteem cannot anticipate the external motivation. Also, the study showed that internal motivation can contribute to anticipate the student academic achievement. But two factors of external motivation can contribute negatively to the anticipation of student academic achievement.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على تقدير الذات وعلاقته بالتوجه الدافعي والتحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة نزوى، إذ بلغ عدد أفراد العينة (600) طالب وطالبة من مختلف التخصصات الطلبة البكالوريوس والماجستير في جامعة نزوى وقد استخدمت الباحثة مقياسين هما: مقياس تقدير الذات لروزنبيرج (روزنبيرج، 1975)، ومقياس الدافعية الداخلية والخارجية للبر وكوريس ولانجر .(Lepper, Corpus & Layenger, 2005) وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة موجبة طردية بين تقدير الذات والدافعية الداخلية بأبعادها الثلاثة (التحدي، حب الاستطلاع، والسيطرة المستقلة) بينما لا يوجد ارتباط دال بين تقدير الذات والدافعية الخارجية وأبعادها الثلاث (العمل السهل، إرضاء المعلم، الاعتماد على المعلم). كما أظهرت النتائج أنه لا يوجد ارتباط دال إحصائيا بين تقدير الذات والتحصيل الأكاديمي، بينما توجد علاقة موجبة بين الدافعية الداخلية بأبعادها الثلاثة والتحصيل الأكاديمي بينما جاءت العلاقة سالبة بين الدافعية الخارجية ويعديها العمل السهل وإرضاء المعلم والتحصيل الأكاديمي، بينما جاءت العلاقة غير دالة بين بعد الاعتماد على المعلم كأحد أبعاد الدافعية الخارجية مع التحصيل الأكاديمي، وأظهرت النتائج أيضا إسهام تقدير الذات بالتنبؤ بالدافعية الداخلية وأبعادها الثلاث بينما لا يسهم تقدير الذات في التنبؤ بالدافعية الخارجية حيث جاء غير دال إحصائيا، وفيما يتعلق بأبعاد الدافعية الخارجية الثلاثة، أظهرت نتائج الدراسة تنبؤ سالب بين تقدير الذات وبعد العمل السهل)، بينما البعدين (إرضاء المعلم، والاعتماد على المعلم) فإمكانية التنبؤ جاءت غير دال إحصائيا، وأيضا تسهم الدافعية الداخلية بأبعادها الثلاث بالتنبؤ بالتحصيل الأكاديمي، بينما كانت الدافعية الخارجية وبعديها (العمل السهل وإرضاء المعلم) تسهم إسهاما سالبا في التنبؤ بالتحصيل الدراسي، أما البعد الثالث للدافعية الخارجية فإمكانيته للتنبؤ بالتحصيل الأكاديمي جاء غير دال.
Category
Theses and Dissertations