Document

تقويم امتحانات شهادة الثانوية العامة لمادة التاريخ بسلطنة عمان في ضوء المستويات المعرفية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the cognitive levels measured by General Secondary Certificate Exams. It also measures the relationship between the questions in the third secondary certificate exams in History and the questions in the History book for third secondary level students (Arts stream). The sample of the study consists of all the questions in the General Secondary Certificate Exams for History taken from 1997/1998 to 2000/2001 and all the questions from the History book for third secondary level students (Arts stream). The researcher used two instruments to accomplish the aims of his study: 1. A checklist to analyze the questions of General Secondary Certificate Exams for History. 2. A checklist to analyze the questions of the General Secondary History book (Arts stream). The validity of the two instruments was obtained through 17 referees whereas the reliability was obtained by using the reliability coefficient in the interval between the administrations of the two instruments. The reliability coefficient was 98% for the first instrument whereas 96% for the second one. Some of the results that the study concluded with are: 1. The General Secondary Certificate Exams concentrated on the following cognitive levels: knowledge (971.7%), comprehension (20.1%), application (7.9%), and analysis (0.3%). The exams did not take into account the other cognitive levels; synthesis and evaluation. 2. The questions included in the History book concentrated on the following cognitive levels: knowledge (52.7%), comprehension (32%), application (7.47%), and analysis (7.83%). 3. The questions included in the Exams fell into two parts; essay questions and objective questions but the former had slightly more questions. The objective questions were of three parts; multiple choice questions, matching questions, and completion questions. 4. The questions of the History book fell into two parts; essays questions and objective questions but this time the former had a very big number of questions. The objective questions were of three parts: multiple choice questions, matching questions, and completion questions. 5. The questions of the General Secondary Certificate Exams were different from the ones in the Third Secondary History book in terms of the percentages of the cognitive levels measured and the types of question included. According to the results of the study, the researcher proposes some suggestions and recommendations which would hopefully improve the level of the questions included in the General Secondary Certificate Exams and the History Book taught to the General secondary students (Arts Stream).
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف المستويات المعرفية التي تقيسها امتحانات شهادة الثانوية العامة ، ومدى العلاقة بين أسئلة امتحانات شهادة الثانوية العامة لمادة التاريخ وأسئلة كتاب مادة التاريخ المقررة لطلبة الصف الثالث الثانوي الأدبي .
تكونت عينة الدراسة من امتحانات الشهادة الثانوية العامة لمادة التاريخ ، للسنوات الدراسية ۱۹۹۸ / ۱۹۹۷ وحتی ۲۰۰۱ / ۲۰۰۰ م ، وأسئلة كتاب التاريخ للصف الثالث الثانوي الطبعة السادسة لسنة ۲۰۰۰م.
استخدم الباحث أداتين لتحقيق أهداف دراسته ، الأولى : استمارة تحليل أسئلة امتحان الشهادة الثانوية العامة لمادة التاريخ ، والثانية ، استمارة تحليل أسئلة كتاب التاريخ للصف الثالث الثانوي الأدبي ، وتم إيجاد صدق الأداتين من خلال عرضهما على (۱۷) محكمة . وأما ثباتهما ، فتم التأكد منه باستخدام معامل الثبات بين مرتي التطبيق ، حيث بلغ في الاستمارة الأولى (۹۸%) ، أما في الاستمارة الثانية فكان (96%) . وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية : . 1. ركزت أسئلة امتحانات الشهادة الثانوية العامة على المستويات المعرفية التالية :
التذكر بنسبة (۷۱٫۷%) ، والفهم بنسبة (۲۰٫۱%) ، والتطبيق بنسبة (۷٫۹%) ، والتحليل بنسبة (۰٫۳%) ولم تتطرق إلى المستويات المعرفية الأخرى التركيب ، والتقويم . ۲. ركزت أسئلة كتاب التاريخ على مستوى التذكر بنسبة (۰۲٫۷%) ثم الفهم بنسبة ا (۳۲%) فالتطبيق بنسبة ( 7 , 47 %) ، وأخيرا التحليل بنسبة (۷٫۸۳%). ٣. توزعت أسئلة الامتحانات إلى أسئلة مقالية وموضوعية : مع زيادة بسيطة للأسئلة المقالية ، وتوزعت الأسئلة الموضوعية إلى ثلاثة أقسام هي : أسئلة الإختيار من متعدد ، وأسئلة المزاوجة ، وأسئلة التكملة . 4. توزعت أسئلة الكتاب إلى أسئلة مقالية وموضوعية ، مع زيادة كبيرة للأسئلة المقالية ، وتوزعت الأسئلة الموضوعية إلى ثلاثة أقسام هي : أسئلة الإختيار من متعدد ، وأسئلة المزاوجة ، و أسئلة التكملة . .. اختلفت أسئلة امتحانات الثانوية العامة عن أسئلة كتاب التاريخ ، في النسب المئوية للمستويات المعرفية التي تقيسها تلك الأسئلة، وكذلك في أنواع الأسئلة الموجودة بها.
وبناء على نتائج الدراسة ، قدم الباحث عددا من التوصيات والمقترحات يأمل أن تسهم في الارتقاء بمستوى أسئلة الامتحانات ، و أسئلة الكتاب المدرسي .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
Journal articles
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017