Document
تقويم أسئلة كتاب المطالعة و النصوص للصف الأول الثانوي بسلطنة عمان في ضوء معايير الإبداع
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
Subject
English abstract
The present research aimed at identifying the extent of considering the standards of creativity in the questions of first secondary reader. The researcher made use of the following instruments: - A checklist of the standards of creativity which should exist in the questions of first secondary Arabic Reader. The list was submitted to a panel of juries to determine its validity. Kendall's Test was used to establish reliability. An inventory for analyzing the content of the questions. It was derived from the previous list. The population of the study consisted of all the questions included in the Arabic Reader of the first secondary in Oman in 2002/03, The total number is 313 questions and activities. The sample included 62 randomly chosen questions, which represent 20% of the population, To answer the first question; what are the standards of creativity that should exist in the questions of first secondary Arabic Reader? , the researcher reviewed the literature in the areas of creativity standards and instructional questions. The researcher came up with a number of standards (28) which were submitted to a panel of juries. After taking the juries' view into consideration the list was shortened to (19) standards. To answer the second question: To what extent are the standards of creativity considered in the questions of first secondary? , the researcher analyzed the content of the questions of the first secondary Arabic Reader. The other 12 standards do not exist at all. It can be said that the questions of first secondary Arabic Reader lack the standards of creativity. . To answer the third question: what is the proposed framework for formulating the questions of the Arabic Reader, which consider the standards of creativity? , the researcher introduced a proposed framework, which includes the standards neglected by the questions and a model of activities for each standard. The researcher suggested a number of recommendations such as the necessity of paying more attention to preparing questions and activities of the Arabic Reader in a way which takes the standards of creativity into account, modifying the evaluation approach used in teaching Arabic Readers and directing it to reinforcing multiple responses (fluency), variety (flexibility) and scarcity (originality). The researcher suggested a number of future studies such as conducting a similar research to evaluate and develop evaluation approaches in different stages and studying the possibilities of developing creativity through teaching Arabic to secondary stage students,
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدف البحث الحالي تعرف مدى مراعاة أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي بسلطنة عمان لمعايير الإبداع ، واستخدم البحث الحالي الأدوات التالية : - قائمة معايير الإبداع الواجب توافرها في أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي بسلطنة عمان : وقد قدمت القائمة لمجموعة من المحكمين للتأكد من صدقها ، واستخدم اختبار ( كندال ) ؛ التأكد من ثبات الأداة . - بطاقة تحليل مضمون أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي بسلطنة عمان اشتقت من قائمة المعايير السابقة . وقد تألف مجتمع البحث من جميع أسئلة موضوعات المطالعة والنصوص بكتاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان للعام الدراسي ( 2002/2003) ، الفصل الدراسي الأول ) ، والبالغ عددها (۳۱۳ ) سؤالا ونشاطا ، أما عينة البحث فقد شملت (۹۲) سؤالا ونشاطا ، تم اختيارها بطريقة عشوائية منتظمة ، وهي تمثل ما نسبته (۲۰% ) من مجتمع البحث . . وللإجابة عن السؤال الأول للبحث الذي نصه : ما معايير الإبداع التي يجب أن تتوفر في أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي في سلطنة عمان ؟ قامت الباحثة بعدة خطوات ، تمثلت في الاطلاع على الأدب التربوي ، والدراسات السابقة في موضوع الإبداع والأسئلة التعليمية ، ومن هذا كله استخلصت الباحثة مجموعة من المعايير ، ثم قدمتها إلى (۲۸) من المحكمين ، وبعد الاستفادة من آراء المحكمين توصلت الباحثة إلى (۱۹) معيارا من الواجب توافرها في أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي في سلطنة عمان . . وللإجابة عن السؤال الثاني من البحث الذي نصه : إلى أي مدى تتوافر معايير الإبداع في أسئلة الكتاب المقرر حاليا ؟ قامت الباحثة بتحليل مضمون أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي بسلطنة عمان ، وقد توصلت الباحثة إلى أن سبعة معايير من أصل تسعة عشر معيارا تتوافر بدرجة ضعيفة في بعض من الأسئلة الموجودة بالكتاب ، أما بقية المعايير وعددها ۱۲ معيارا فإنها لم تتوافر في أي من أسئلة الكتاب؛ ولذلك يمكن القول إن أسئلة كتاب المطالعة والنصوص للصف الأول الثانوي لا تتوافر فيها معايير الإبداع . . وللإجابة عن السؤال الثالث من البحث الذي نصه : ما التصور المقترح لصياغة أسئلة كتاب المطالعة والنصوص بحيث تتوفر فيها معايير الإبداع ؟ قامت الباحثة بوضع تصور مقترح يشتمل على مجموعة المعايير التي لم تراعيها الأسئلة مع نموذج بالأنشطة لكل معيار . . واختتم البحث بتوصيات عديدة من أهمها : ضرورة العناية بإعداد الأسئلة والأنشطة التعليمية في كتاب المطالعة والنصوص بحيث تراعي معايير الإبداع ، تعديل أسلوب التقويم المتبع في تدريس المطالعة والنصوص ، وتوجيهه نحو تعزيز تعدد الإجابات ( الطلاقة ) ، وتنوعها ( المرونة )، وندرتها ( الأصالة ) ... - كما قدم البحث عددا من المقترحات ببحوث أخرى كإجراء دراسة مماثلة تستهدف تقويم وتطوير أساليب التقويم في المراحل التعليمية الأخرى ، دراسة مدى تنمية الإبداع من خلال تدريس اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية .
Category
Theses and Dissertations