Document

تقييم مقرر العالم من حولي للصف الثاني عشر من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في ضوء بعض المعايير.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to assess of the course "The World around Me "which assigned to students in Grade twelve in from viewpoints of social studies teachers in the lights of some criteria. In addition to knowledge of the impact of gender and teaching experience and the degree of interest in global issues variables. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach, where the researcher prepared a questionnaire consisting of (61) distributed (6 words) axes, are: the consistency of objectives with the content, the degree of achievement of scientific material to the specifications of a good book, activities, calendar, the degree of achievement of artistic output standards book , fit the illustrations with the content, After confirming the veracity of the tool and stability have been applied to a sample consisting study of 113 male and female teachers of teachers in the world material from around schools of education beyond primary the following governorates: Muscat and Batinah North and South Batinah, Interior, and Buraimi. The study results showed that teachers calendar to book the world around me came estimates significantly and medium, and the results showed that, and no statistically significant differences at the level of significance (= 0.05) due to the variable type, except in the first axis in favor of females. The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance = 0.05) due to years of experience, except in the first and third axis in favor of those with experience (1-5 years). In addition to the lack of a statistically significant degree of attention due to the differences in global issues. The researcher recommended action to take account of the chronology in the presentation of scientific material and activities that keep track of the lessons, also presented a set of proposals for future studies.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد تقديرات معلمي الدراسات الاجتماعية لتقييم مقرر العالم من حولي المقرر على طلبة الصف الثاني عشر بسلطنة عمان في ضوء بعض المعايير، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع والخبرة التدريسية ودرجة الاهتمام بالقضايا العالمية على تقديرات المعلمين.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي حيث قامت بإعداد استبانة مكونة من (61) عبارة موزعة على ستة محاور، هي: أتساق الأهداف مع المحتوى، ودرجة تحقيق المحتوى لمواصفات المادة العلمية، والأنشطة، والتقويم، ودرجة تحقيق الكتاب لمواصفات الإخراج الفني الجيد، وتناسب الأشكال التوضيحية مع المحتوى، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (۱۱۳) معلما ومعلمة من معلمي مقرر العالم من حولي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بالمحافظات الآتية: مسقط، والباطنة شمال، وجنوب الباطنة والداخلية، والبريمي.
وأظهرت نتائج الدراسة أن تقديرات المعلمين لدرجة تحقيق مقرر العالم من حولي لتلك المعايير جاعت بين الكبيرة والمتوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 05 =) يعزي لمتغير النوع، ماعدا في المحور الأول لصالح الإناث؛ كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (5... =) تعزي لسنوات الخبرة، ماعدا في المحورين الأول والثالث لصالح ذوي الخبرة (1-5) سنوات، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لدرجة الاهتمام بالقضايا العالمية.
وقد أوصت الباحثة بالعمل على مراعاة التسلسل الزمني في عرض المادة العلمية والأنشطة التي تعقب الدروس، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017