Document

تشكل مفهوم الذات المهنية لدى طلبة الصفين الخامس و السادس بمحافظة مسقط : دراسة نوعية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at exploring the formation of vocational self-concept among students in grades five and six in Muscat governorate schools applying a qualitative approach. The study sample included 18 students from both grades interviewed individually. The sample has been selected by The Snowball Method which is based on referrals among people with some features the research required. The sample also included 7 teachers interviewed collectively. Data was collected using qualitative methods including interviews and observation. The results of the analysis have shown two basic themes in the research: the self-system and the social-system, branching out of which a series of sub-themes that contribute in forming the vocational self-concept among the participants. The sub-themes branching out from the self-system are: hobbies and activities, awareness of professions requirements, and value considerations, while the sub-themes branching out from the social-system are: specific guidance and unspecific guidance to the world of professions. These results have been discussed in the light of the theoretical framework which included a number of theories of career development, especially those that focus on late childhood as a starting point and as a base for career development in later phases, such as Super and Ginzberg theories of Career development by; Savickas and Gottfredson theories about self-concept in Vocational Psychology, in addition to the recent studies about Vocational self-concept, both quantitative and qualitative ones. Finally, the study came out with a number of recommendations in light of the results that have been reached.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استكشاف كيفية تشكل مفهوم الذات المهنية لدى طلبة الصفين الخامس و السادس الأساسي بمحافظة مسقط من خلال المنهج النوعي، وشملت العينة 18 طالبة من الصفين تمت مقابلتهم فردية، بينما تم اختيارهم عبر آلية كرة الثلج القائمة على إحالات بين أفراد يمتلكون بعض الخصائص التي يتطلبها البحث، كما شملت العينة 7 معلمات تمت مقابلتهن بصورة جماعية. استخدمت أكثر من وسيلة لجمع بيانات الدراسة و هي المقابلة و الملاحظة، و أظهرت نتائج التحليل النوعي ثيمتين أساسيتين في البحث هما: المنظومة الذاتية و المنظومة الاجتماعية، تتفرع منهما مجموعة من الثيمات الفرعية التي تسهم في تشكل مفهوم الذات المهنية لدى المشاركين من الطلبة، فتتفرع من المنظومة الذاتية كل من: الهوايات و الأنشطة، و الوعي بمتطلبات المهن، و اعتبارات قيمية، في حين يتفرع من المنظومة الاجتماعية كل من: التوجيه المحدد، و التوجيه غير المحدد إلى عالم المهن، و قد نوقشت هذه النتائج في ضوء الإطار النظري الذي شمل عددا من نظريات التطور المهني لاسيما تلك التي تركز على مرحلة الطفولة المتأخرة كمنطلق و أساس للتطور المهني في المراحل اللاحقة، مثل نظريتي التطور المهني لسوبر و جینزبيرغ، و نظريتي سافيكاس و جوتفریدسون حول مفهوم الذات في علم النفس المهني بالإضافة إلى الدراسات الحديثة حول مفهوم الذات المهنية، الكمية و النوعية منها. ثم خرجت الدراسة بعدد من التوصيات في ظل النتائج التي تم التوصل إليها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015