Document

تصور مقترح لدور الإدارة المدرسية في إدارة الإعتماد المدرسي بسلطنة عمان في ضوء تجربة الإمارات العربية المتحدة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
A proposal for the role of principals and their assistants in the management of school accreditation in public schools in the Sultanate of Oman in the light of the United Arab Emirates experience The study aimed to provide a proposal for the role of principals and their assistants in the Department of School Accreditation in government schools in the Sultanate of Oman in the light of the experience of the United Arab Emirates. That is by addressing the roles of principals and their assistants in the United Arab Emirates, theoretical literature, previous studies and the experience of the researcher. The researcher used the structured interview as a researching tool and the study was divided into six stages: pre-School Accreditation (configuration), the stage of self-evaluation, the stage of the initial visit, the stage of the final evaluation, the stage of post-accreditation of schools, and the evaluation and follow-up stage. The researcher interviewed the study sample which were (14) principals and assistants from the United Arab Emirates schools (Dubai Government). The study sample distributes as follow: (V) principals and assistants assessed as highly effective in the area of school leadership, (9) principals and assistants assessed as effective in the field of school leadership, ( principals and assistants assessed as not effective in the field of school leadership . In light of the study results analysis and the analysis of literature, the study reached a proposal for the role of principals and their assistants in public schools in the Sultanate of Oman in the management of school accreditation.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد دور مديري المدارس ومساعديهم في إدارة الاعتماد المدرسي في دولة الإمارات العربية المتحدة، كما هدفت إلى التوصل لمقترح لدور مديري المدارس ومساعديهم
في إدارة الاعتماد المدرسي في المدارس الحكومية في سلطنة عمان. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد بطاقة مقابلة شبه مفتوحة شملت على مراحل الاعتماد المدرسي، وهي: مرحلة ما قبل الاعتماد المدرسي (التهيئة)، مرحلة التقييم الذاتي، مرحلة الزيارة المبدئية، مرحلة التقييم النهائي، مرحلة ما بعد الاعتماد المدرسي، مرحلة التقييم والمتابعة. وقد تم إجراء المقابلة على عينة الدراسة التي بلغ عددها (۱۸) مديرة ومساعدة للمدير من دولة الإمارات العربية المتحدة.
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أفاد أفراد العينة بأدوار مديري المدرسة ومساعديهم في إدارة الاعتماد المدرسي، حيث جاءت أدوار مديري المدارس ومساعديهم في إدارة مراحل الاعتماد الست في صورة أدوار إدارية وأدوار إشرافية وأدوار تقويمية، وأدى تنوع أفراد العينة ( فعال للغاية - فعال - غیر فعال ) إلى وجود فروق في الاستجابات.
وقد خلصت الدراسة بتوصيات بوضع تصور مقترح لدور الإدارة المدرسية في إدارة الاعتماد المدرسي بسلطنة عمان، اشتمل على ست مراحل للاعتماد المدرسي وهي : مرحلة قبل الاعتماد المدرسي، ومرحلة التقييم الذاتي، ومرحلة الزيارة المبدئية ، ومرحلة التقييم النهائي، مرحلة الاعتماد المدرسي، ومرحلة التقييم والمتابعة واشتملت كل مرحلة على أدوار إدارية وإشرافية وتقييم ومتابعة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
المحروقية, بدرية بنت حمود بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
6
1
المحروقي, مبارك بن خليفة بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
2
0
الراسبية, زهرة بنت ناصر بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
1999
Theses and Dissertations
1
0
الحبسية, رضية بنت سليمان بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2009
Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, ريا بنت صالح بن راشد.
جامعة السلطان قابوس
2012
Theses and Dissertations
0
0
الحزامية, سامية بنت محمد بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2014