Document

واقع ممارسات القيادة الأخلاقية في مدارس التعليم الاساسي الصفوف(5-10)بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the intellectual principles of ethical leadership, as one of the modern leading trends, in school management. The disclosure of the current realities of the practice of school leadership to the principals at basic education schools grades (5-10), in the Sultanate of Oman in the light of these principles. To achieve these objectives, the researcher analyzed the theoretical literature related to the topic of the study, and designed a questionnaire of (60) items that represent the components of Ethical leadership, which are divided into four axes: purpose, knowledge, authority, and trust. Distributed among (447) individuals from all governorates and regions of the Sultanate of Oman. The statistical data it was distributed were done by using the Statistical Package for the Sociological Sciences (SPSS), using arithmetic averages and standard deviations were done for the responses of the study samples to all the questions and the four questionnaire axes.T-test was also used, and one way Anova. Scheffe Test was used for the dimensional comparisons, The field study reach highlighted that the reality of the application of ethical leadership to the principals of basic education Schools Grades (5-10), in the Sultanate of Oman was high. As the axis of the practices associated with knowledge at the top of practices. Followed by practices associated with the axis of authority. The third place in the practices associated with the axis of confidence, and this was the lowest of those practices associated with the axis of the purpose. - A study concerning the impact of study variables reached, There are statistically significant differences between the average estimates of the study sample individuals due to the educational region, gender, job title, and years of experience. While there were no statistically significant differences due to the variable of qualification. - In the light of the literature analysis, and the results of field study, the researcher proposed procedures for the application of ethical leadership at basic education schools, grades (5-10). The researcher also, presented a set of recommendations, and proposed other relevant studies of ethical leadership.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف الأسس الفكرية للقيادة الأخلاقية، كأحد الاتجاهات القيادية الحديثة. والكشف عن الواقع الراهن لممارسات القيادة المدرسية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي الصفوف (5-10) بسلطنة عمان في ضوء تلك الأسس. ولتحقيق تلك الأهداف، قامت الباحثة بتحليل الأدب النظري ذي العلاقة بموضوع الدراسة، وبناء استبانة مكونة من (60) مفردة، تمثل مكونات القيادة الأخلاقية، موزعة على أربعة محاور: الهدف، والمعرفة، والسلطة، والثقة. تم توزيعها على (447) فردا. وذلك بجميع محافظات ومناطق سلطنة عمان.
تمت المعالجة الإحصائية، باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية، إذ تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبارات)، وتحليل التباين الأحادي (أنوفا)، كما تم استخدام اختبار (شيفيه) للمقارنات البعدية.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الآتي:
- إن واقع ممارسات القيادة الأخلاقية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي الصفوف (5-10) بسلطنة عمان كان عاليا. إذ جاءت الممارسات المرتبطة بمحور المعرفة في أعلى الممارسات. تلاها الممارسات المرتبطة بمحور السلطة. وجاء في المرتبة الثالثة الممارسات المرتبطة بمحور الثقة، وكان أدلى هذه الممارسات تلك المرتبطة بمحور الهدف.
- توصلت الدراسة فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزى للمتغيرات التالية: المنطقة التعليمية، النوع، المسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة. بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
وفي ضوء تحليل الأدبيات، ونتائج الدراسة الميدانية، توصلت الدراسة إلى عدد من الإجراءات المقترحة لتطبيق القيادة الأخلاقية بمدارس التعليم الأساسي الصفوف (5-10) بسلطنة عمان على نحو فعال. كما تقدمت الباحثة من خلال الدراسة الحالية بمجموعة من التوصيات، واقترحت دراسات أخرى ذات العلاقة بالقيادة الأخلاقية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
12
4
الروشدية, عائشة بنت سالم بن خادم.
جامعة صحار.
2018