Document
تصور مقترح لرفع مستوى المشاركة في الأنشطة الرياضية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aims to develop a proposal to increase the level of participation of students of Sultan Qaboos University in sports activities. The researcher used the descriptive methodology as he applied a questionnaire consisting of (68) paragraphs on a random sample consisting of (964) students from several colleges of the university. The researcher used the arithmetic average, standard deviation, Independent Samples T Test and the ONE WAY ANOVA Analysis for statistical data processing.
The study concludes that health and physical incentives were ranked first, while psychological incentives came second, and obstacles to exercise of sports activities were ranked third, administrative incentives came fourth, academic incentives came fifth, moral incentives came sixth, and material incentives came seventh. In addition, study findings indicate that there are statistically significant differences between sample responses for the moral incentives, psychological incentives, and obstacles to the exercise of sports activities due to the gender variable, for the benefit of males, as well as statistically significant differences between sample responses for health, physical, material, psychological, and administrative incentives due to the colleges variable for the benefit of the humanitarian faculties. The study also shows that there are statistically significant differences in academic and administrative incentives due to year variable for the benefit of first year students. Moreover, the study presents a proposal to increase the level of participation of students of Sultan Qaboos University in sports activities. The researcher recommends implementing this proposal in Sultan Qaboos University.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لرفع مستوى المشاركة في الأنشطة الرياضية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث تم تطبيق استبانة مكونة من (۹۸) فقرة قام الباحث بإعدادها على عينة عشوائية مكونة من (164) طالبا وطالبة من مختلف كليات الجامعة، واستخدم الباحث المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، واختبار "ت" العينات المستقلة، واختبار تحليل التباين الأحادي لمعالجة البيانات الإحصائية.
وتوصلت الدراسة أن الحوافز الصحية والبدنية أحتلت المرتبة الأولى، وجاءت الحوافز النفسية في و الغد 11 المرتبة الثانية، وحلت معوقات ممارسة الأنشطة الرياضية في المرتبة الثالثة، تلتها الحوافز الإدارية في المرتبة الرابعة، بينما أحتلت الحوافز الأكاديمية المرتبة الخامسة، وجاءت الحوافز المعنوية في المرتبة السادسة، وحلت الحوافز المادية في المرتبة السابعة، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروقا ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة لكل من الحوافز المعنوية، والحوافز النفسية، ومعوقات ممارسة الأنشطة الرياضية، تعزي لمتغير النوع وكانت لصالح الذكور، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة لكل من الحوافز الصحية والبدنية، والحوافز المادية، والحوافز النفسية، والحوافز الإدارية تعزي لمتغير الكليات لصالح الكليات الإنسانية، كما أشارت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحوافز الأكاديمية، والحوافز الإدارية تعزي لمتغير السنة الدراسية وكانت لصالح طلبة السنة الأولى. كما قدمت الدراسة تصورة مقترحة لرفع مستوى المشاركة في الأنشطة الرياضية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، ويوصي الباحث بتفعيل هذا التصور في جامعة السلطان قابوس.
وتوصلت الدراسة أن الحوافز الصحية والبدنية أحتلت المرتبة الأولى، وجاءت الحوافز النفسية في و الغد 11 المرتبة الثانية، وحلت معوقات ممارسة الأنشطة الرياضية في المرتبة الثالثة، تلتها الحوافز الإدارية في المرتبة الرابعة، بينما أحتلت الحوافز الأكاديمية المرتبة الخامسة، وجاءت الحوافز المعنوية في المرتبة السادسة، وحلت الحوافز المادية في المرتبة السابعة، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروقا ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة لكل من الحوافز المعنوية، والحوافز النفسية، ومعوقات ممارسة الأنشطة الرياضية، تعزي لمتغير النوع وكانت لصالح الذكور، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة لكل من الحوافز الصحية والبدنية، والحوافز المادية، والحوافز النفسية، والحوافز الإدارية تعزي لمتغير الكليات لصالح الكليات الإنسانية، كما أشارت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحوافز الأكاديمية، والحوافز الإدارية تعزي لمتغير السنة الدراسية وكانت لصالح طلبة السنة الأولى. كما قدمت الدراسة تصورة مقترحة لرفع مستوى المشاركة في الأنشطة الرياضية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، ويوصي الباحث بتفعيل هذا التصور في جامعة السلطان قابوس.
Category
Theses and Dissertations