Document
العلاقة بين دور مديري مدارس التعليم الأساسي للصفوف من (5-10) بمحافظة البريمي وتطبيق طلابهم للأنشطة الرياضية من وجهة نظر المختصين.
Identifier
المطيري, طلال بن علي بن مصبح (.(2018). العلاقة بين دور مديري مدارس التعليم الأساسي للصفوف من (10-5 ) بمحافظة البريمي وتطبيق طلابهم للأنشطة الرياضية من وجهة نظر المختصين (رسالة ماجستير، جامعة صحار, صحار, عمان).
Other titles
THE RELATIONSHIP BETWEEN THE ROLE OF PRINCIPALS OF BASIC EDUCATION SCHOOLS OF GRADES (5-10) IN AL-BURAIMI GOVERNORATE AND THE IMPLEMENTATION OF THEIR STUDENTS TO SPORTS ACTIVITIES FROM THE POINT OF VIEW OF SPECIALISTS
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
Abstract
The purpose of this study is to identify the relationship between the
role of the principals of the basic education schools for grades (5-10) in Al
Buraimi governorate and the Implementation of their students to sports
activities from the point of view of the specialists, and to measure the level
of the roles of the school principal to implement sports activities, Where the
study followed the descriptive-associative approach. The entire study
community was selected as a sample, so the total number (81) male and
female specialists in sport activities: members of the School Sports
Committee, school activities specialist, school sports supervisors and school
sports teachers. Two tools were prepared and distributed for the study, the
first to measure the role of the school principal in the implementation of
school activities and consisted of (30) items distributed on four axes, and the
second to measure the implementation of students to sports activities and
consisted of (32) items distributed on four axes.
The results of the study indicate that the level of the role of the school
principal in the implementation of sports activities was medium, and was the
focus of the management of sports activities ranked first, while the focus of
planning the school's management of sports activities in the last place, and
the results of grades of the level of implementation of students of grades (5-
10) for sports activities in basic education schools in Al Buraimi governorate
was medium, while the axis of external sports activities represented the
school ranked first, and individual and collective sports in last place. The
results of the study revealed a weak positive correlation between the role of
the principals of the basic education schools for grades (5-10) in Al Buraimi
governorate and the implementation of their students to sports activities from
the point of view of the specialists.
The results of the study were made recommendations and proposals,
the most important of which is the need to increase the administrative and
technical attention of school principals in the implementation of sports
activities, and the need to increase the motivation of students and the
attention of school principals with greater awareness of students. Several
different studies were also proposed in sports activities.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف إلى العلاقة بين دور مديري مدارس التعليم الأساسي للصفوف من (5-10) بمحافظة البريمي وتطبيق طلابهم للأنشطة الرياضية من وجهة نظر المختصين، ولقياس درجة مستوى الأدوار التي يقوم بها مدير المدرسة لتطبيق الأنشطة الرياضية، ودرجة مستوى تطبيق الطلبة لهذه الأنشطة الرياضية، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي-الارتباطي، وقد تم اختيار مجتمع الدراسة بأكمله كعينة، حيث بلغ العدد (81) ) فردا من المختصين ذكورا وإناثا في الأنشطة الرياضية وهم: أعضاء لجنة الرياضة المدرسية، أخصائي الأنشطة المدرسية، مشرفي الرياضة المدرسية، ومعلمي الرياضة المدرسية، وتم إعداد وتوزيع أداتين للدراسة، الأولى لقياس دور مدير
المدرسة في تطبيق الأنشطة المدرسية، وتكونت من (30 ) بنداً وزعوا على أربعة محاور، والثانية لقياس مدى تطبيق الطلبة للأنشطة الرياضية، وتكونت من (32) بنداً
وزعوا على أربعة محاور.وخلصت نتائج الدراسة إلى أن درجات المستوى لدور مدير المدرسة في تطبيق الأنشطة الرياضية جاءت متوسطة، وقد جاء محور إدارة الأنشطة الرياضية في المرتبة الأولى، فيما جاء محور تخطيط إدارة المدرسة للأنشطة الرياضية في المرتبة الأخيرة، وجاءت نتائج درجات المستوى لمدى تطبيق طلبة الصفوف من (5-10) للأنشطة الرياضية في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي متوسطة، فيما جاء محور الأنشطة الرياضية الخارجية الممثلة للمدرسة في المرتبة الأولى، وجاء محور الأنشطة الرياضية الفردية والجماعية في المرتبة الأخيرة، وكشفت نتائج الدراسة عن
وجود علاقة طردية ضعيفة ذات دلالة إحصائية بين دور مديري مدارس التعليم الأساسي للصفوف من (5-10)بمحافظة البريمي وتطبيق طلابهم للأنشطة الرياضية من وجهة نظر المختصين.ومن خلال نتائج الدراسة تم وضع التوصيات والمقترحات، وجاء أهمها ضرورة زيادة الاهتمام الإداري والفني لمديري المدارس في تطبيق الأنشطة الرياضية، وضرورة زيادة تحفيز الطلبة واهتمام مديري المدارس بالوعي الرياضي لدى الطلبة بدرجة أكبر. وتم أيضا اقتراح إجراء العديد من الدراسات المختلفة في الأنشطة الرياضية.
المدرسة في تطبيق الأنشطة المدرسية، وتكونت من (30 ) بنداً وزعوا على أربعة محاور، والثانية لقياس مدى تطبيق الطلبة للأنشطة الرياضية، وتكونت من (32) بنداً
وزعوا على أربعة محاور.وخلصت نتائج الدراسة إلى أن درجات المستوى لدور مدير المدرسة في تطبيق الأنشطة الرياضية جاءت متوسطة، وقد جاء محور إدارة الأنشطة الرياضية في المرتبة الأولى، فيما جاء محور تخطيط إدارة المدرسة للأنشطة الرياضية في المرتبة الأخيرة، وجاءت نتائج درجات المستوى لمدى تطبيق طلبة الصفوف من (5-10) للأنشطة الرياضية في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي متوسطة، فيما جاء محور الأنشطة الرياضية الخارجية الممثلة للمدرسة في المرتبة الأولى، وجاء محور الأنشطة الرياضية الفردية والجماعية في المرتبة الأخيرة، وكشفت نتائج الدراسة عن
وجود علاقة طردية ضعيفة ذات دلالة إحصائية بين دور مديري مدارس التعليم الأساسي للصفوف من (5-10)بمحافظة البريمي وتطبيق طلابهم للأنشطة الرياضية من وجهة نظر المختصين.ومن خلال نتائج الدراسة تم وضع التوصيات والمقترحات، وجاء أهمها ضرورة زيادة الاهتمام الإداري والفني لمديري المدارس في تطبيق الأنشطة الرياضية، وضرورة زيادة تحفيز الطلبة واهتمام مديري المدارس بالوعي الرياضي لدى الطلبة بدرجة أكبر. وتم أيضا اقتراح إجراء العديد من الدراسات المختلفة في الأنشطة الرياضية.
Category
Theses and Dissertations