Document
تصور مقترح لتطبيق الإدارة الإلكترونية في وزارة التعليم العالي بسلطنة عمان في ضوء آراء العاملين فيها
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at setting a proposal for the application of electronic management in the Ministry of Higher Education based on the view points of the ministry's' staff. The study sample included all the employees of the Ministry of Higher Education whose total number was (1166). A questioner of (55) statements covering (6) major sections was used in this study. Validity of the instrument used was confirmed by being checked by (27) experienced specialists. Reliability of the instrument was tested by Cronbach's Alpha. Giving a value of (0.92). Date analysis involved computing means, standard deviation, t-test, Scheffe test and ANOVA. The following are the most important findings of this study: Estimation of the members of the sample for the section of the advantages of applying an electronic management ranged between very high and high. 2- Estimation of the members of the sample for the section of the field of application of the electronic management ranged between very high and high. 3- Estimation of the members of the sample for the section of the requirements of applying an electronic management ranged between high and medium. 4- Estimation of the members of the sample for the section of the obstacles handling the application of an electronic management ranged from high and medium. 5- Estimation of the members of the sample for the section of the suggestion of applying an electronic management ranged between very high and high. 6- Regarding to the effect of the study variables, the study concluded the following: a-Differences with statistical significance were found at the level (a= 0.05) among the means of the sample estimation. The differences are due to the "Job Title" variable in favor of the directories, experts, head of department and academic staff. on the section of "Advantages", "Requirements " ,Obstacles" and "Suggestions" no statically significant discrepancies were found. b-No statistically significant differences were found at the level (a= 0.05) among the means of the population estimation in all sections which may be due to the gender variable. C-Differences with statistical significance were found at the level (a= 0.05) among the means of the population estimation. The differences are due to the "Education Qualification" variable of the higher education section. On the section of "Advantages", "Requirements", Obstacles" and "Suggestions" no statically significant discrepancies were found. d-Difference with statistical significance were found at the level (a = 0.05) among the means of the population estimates. The differences are due to the experience variable on the section of "Interest", " the fields" and " the proposal" for the benefits of long term experience, whereas no statistical differences caused by the experience variable on the level of "demands" and " Obstacles".
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى وضع تصور مقترح لتطبيق الإدارة الإلكترونية في وزارة التعليم العالي في ضوء أراء العاملين فيها. وتألف مجتمع الدراسة من جميع موظفي وزارة التعليم العالي والبالغ عددهم (۱۱۹۶) موظفا وموظفة، واستخدمت الدراسة استبانة لجمع البيانات تكونت من (55) عبارة موزعة على ستة محاور رئيسية، واعتمد صدق الإداة عن طريق عرضها على (۲۷) محكما من ذوي الاختصاص والخبرة، كما تم حساب ثبات الإداة عن طريق معامل ألفا کرونباخ والذي بلغت قيمته (۱۹۲) وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار (t-test )، وتحليل التباين الأحادي ( One Way Anova)، واختبار شافيه ( Scheffe) للمقارنات البعدية. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي: 1- إن تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحور فوائد تطبيق الإدارة الإلكترونية تراوحت بين المرتفعة جدا والمرتفعة. ۲- إن تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحور مجالات تطبيق الإدارة الإلكترونية تراوحت بين المرتفعة جدا والمرتفعة. ٣- إن تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحور متطلبات تطبيق الإدارة الإلكترونية تراوحت بين المرتفعة جدا والمرتفعة. 4 - إن تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحور معوقات تطبيق الإدارة الإلكترونية تراوحت بين المرتفعة والمتوسطة. و إن تقديرات أفراد عينة الدراسة لمحور مقترحات تطبيق الإدارة الإلكترونية تراوحت بين المرتفعة جدا والمرتفعة. بالنسبة لأثر متغيرات الدراسة فقد توصلت الدراسة إلى: أ- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( = 0٫05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المسمى الوظيفي على محور " المجالات" لصالح المدراء والخبراء ورؤساء الأقسام وأعضاء الهيئة التدريسية بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير المسمى الوظيفي على محور " الفوائد "، و" المتطلبات"، و" المعوقات "، و "المقترحات ". ب- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =5 0. (بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزی المتغير الجنس على جميع محاور الدراسة. ج- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a = 0.05 (بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المؤهل العلمي على محور " المجالات" لصالح مجموعة الدراسات العليا، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير المسمى الوظيفي على محور " الفوائد "، و" المتطلبات"، و " المعوقات "، و" المقترحات ". د- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a = 0٫05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير الخبرة على محاور" الفوائد "، و" المجالات "، و" المقترحات" لصالح الخبرة الطويلة، بينما لا توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزي لمتغير الخبرة على محور " المتطلبات"، و" المعوقات".
Category
Theses and Dissertations