Document

العوامل المؤثرة على مدى إستخدام طلبة الدكتوراه في جامعة السلطان قابوس لخدمات الحكومة الإلكترونية باستخدام نموذج تقبل التكنولوجيا (TAM)

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study investigated the factors affecting the use of electronic services provided by Information Technology Authority by PhD candidates at Sultan Qaboos University by applying the Technology Acceptance Model (TAM). It measured the impact of factors such as individual differences, infrastructure, quality of electronic services and marketing and awareness campaigns on individuals' attitudes towards using electronic services. The data collected through a quantitative method. It consisted of a structured survey questionnaire sent to all PhD candidates (n=134) based at the university during the 2014-2015 academic year. (96) questionnaires were returned. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to facilitate the process of analyzing the data. Findings showed that such factors as technical skills, level of English language, infrastructure, simplification and ease of using the electronic services and marketing and awareness campaigns have an impact on respondents' orientation towards the use of electronic services, while factors such as self-efficiency, awareness of the importance of E services, and access to E-services have no significant. The study sets a number of recommendations which include. encouraging the concerned authorities, whether Information Technology Authority or commercial companies providing data network services, to provide high speed and quality Internet services at affordable prices and to take care of the marketing aspect by raising awareness about electronic services.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أهم العوامل المؤثرة على استخدام الخدمات الإلكترونية التي تقدمها هيئة تقنية المعلومات من قبل طلبة الدكتوراه في جامعة السلطان قابوس باستخدام نموذج تقبل التكنولوجيا (TAM). وذلك بقياس تأثیر عوامل الفروق الفردية، والبنية التحتية، وجودة الخدمات الإلكترونية والحملات التسويقية والتوعوية) على توجه الأفراد نحو استخدام الخدمات الإلكترونية. وقد استخدمت الدراسة المنهج الكمي وتم الإستكانة باستبانة لمعرفة أثر تلك العوامل على الإقبال نحو الخدمات الإلكترونية، وقد تم تلقي (96) اعتبانة من مجمل (134) منتسب إلى برامج الدكتوراه في كليات جامعة السلطان قابوس. ولتحقيق أهداف الدراسة وتحليل البيانات التي تم جمعها فقد استخدم الباحث برنامج SPSS إذ تم الاعتماد على اختبار معامل الانحدار المتعدد Regression من أجل إيجاد العلاقة بين تلك العوامل وبين استخدام الخدمات الإلكترونية من قبل عينة الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى وجود تأثير العوامل الآتية على مدى توجه الطلبة نحو استخدام الخدمات الإلكترونية المهارات التقنية، والإلمام باللغة الإنجليزية، والبنية التحتية، ووضوح الخدمات الإلكترونية وسهولة استخدامها، والحملات التسويقية والتوعوية) في حين لم يكن للعوامل الآتية أي تأثير الكفاءة الذاتية، والوعي بأهمية الخدمات الإلكترونية، وإمكانية الوصول إلى الخدمات الإلكترونية). كما خرجت الدراسة بجملة من التوصيات من أهمها حث الجهات المختصة سواء كانت هيئة تنظيم الاتصالات أو الشركات التجارية التي تقدم خدمات شبكات البيانات على ضرورة تقديم خدمات الإنترنت بسرعة وجودة فائقة وأسعار في متناول الجميع والاهتمام بالجانب التسويقي وتكثيف الحملات التوعوية للخدمات الإلكترونية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫الشقصية،, ليلى بنت خميس بن جمعة.‬
جامعة السلطان قابوس
2008
Theses and Dissertations
3
0
‫اليحمدي،, محمد بن سالم بن يوسف.‬
جامعة السلطان قابوس
2010
Theses and Dissertations
2
0
البلوشية, نوال بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2019
Theses and Dissertations
0
0
‫البوسعيدية،, مروة بنت محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2010