Document

تصور مقترح لتطوير الإبداع الإداري لدى مديري المدارس في محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to examine the degree of creativity administrative managers have a basic education schools in the province of North East in Oman, and in order to achieve the objective designed a questionnaire consisting of (68), paragraph, and after making sure of the implications of sincerity and persistence applied to (107) of male and female, and to answer questions about the study extracted averages, standard deviations, t-test, grade, the study found a range of results was notably: that the estimates of managers basic education schools in the province of North Eastern in the Sultanate of Oman to contrast the different paragraphs of each area of innovative practices related to the environment of the Interior, where it came in the form of public moderately, came the areas of innovative practices associated with the external environment in the form of general, moderately, as the results indicated that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 = a) to estimates by members of the study areas of management practices for innovation management attributable to the variables: gender, job title, and management experience, and qualification, and exited the study perception proposal to activate creativity administrative managers have a basic education schools in the province, educational, and was one of the most prominent recommendations: delegating principals more powers to promote trust them and enable them to perform their duties effectively, and give educational administration degree of flexibility and decentralization with delegate some powers and authorities of the school administrators in order to provide the practices of creative contribution to the development of the school and changed for the better, and holding training courses in creativity administrative managers basic education schools to explain and clarify administrative creativity and benefits of its application in schools,
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على معرفة درجة ممارسة الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان، ومن أجل تحقيق الهدف صممت استبانة مكونة من ۹۸ فقرة، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها طبقتها على ۱۰۷ من المديرين والمديرات، وبعد الإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبارات والرتبة، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها: أن تقديرات مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان إلى تباين واختلاف فقرات كل مجال من مجالات الممارسات الإبداعية المرتبطة بالبيئة الداخلية، حيث جاءت في شكلها العام بدرجة متوسطة، وجاءت مجالات الممارسات الإبداعية المرتبطة بالبيئة الخارجية في شكلها العام، بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05. = a) لتقديرات أفراد الدراسة لمجالات الممارسات الإدارية للإبداع الإداري تعزي لمتغيرات: النوع الاجتماعي، والمسمى الوظيفي، والخبرة الإدارية والمؤهل العلمي، وخرجت الدراسة بتصور مقترح لتفعيل الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في المحافظة التعليمية، وكانت من أبرز توصياتها: تفويض مديري المدارس صلاحيات أكثر لتعزيز الثقة بهم وتمكينهم في أداء واجباتهم بفاعلية، وأن تعطي الإدارة التعليمية قدرا من المرونة واللامركزية مع تفويض بعض السلطات والصلاحيات لمديري المدارس من أجل تقديم ممارسات مبدعة تسهم في تطوير المدرسة وتغييرها نحو الأفضل، وعقد دورات تدريبية في الإبداع الإداري لمديري مدارس التعليم الأساسي لشرح وتوضيح الإبداع الإداري واستفادة تطبيقه في المدارس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016