Document

تصور مقترح لتطوير دور الإشراف التربوي في اكتشاف و رعاية الطلاب المجيدين بالمدارس الحكومية في سلطنة عمان.

Identifier
الحبسية, مياء بنت سيف بن سالم (2016). تصور مقترح لتطوير دور الإشراف التربوي في اكتشاف و رعاية الطلاب المجيدين بالمدارس الحكومية في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس،مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The main objective of the current study was to identify the reality of the role of educational supervision in identifying and nurturing high achievers and to present a suggested proposal to develop the role of educational supervision in identifying and nurturing the high achievers in public schools in the Sultanate of Oman. This is through specifying roles for the headmasters, senior teachers and educational supervisors for identifying and nurturing the high achievers. To achieve the study aims, the descriptive approach was used to analyze the literature and a questionnaire of (49) items which were classified into four domains: the role of headmaster in identifying and nurturing high achievers, the role of senior teacher in identifying and nurturing high achievers, the role of educational supervisor in identifying and nurturing high achievers. The sample of the study consisted of (704) teachers from schools grades (5-12) selected from three governorates (Muscat, Sharqia North and Dakhelya). The results indicated that was an acceptable degree of consent among the respondents in the reality of the role education supervision in nurturing high achievers. The results also showed there was not any significant differences among the respondents attributable to the gender or educational governorates. The study findings also indicate the significant differences in the type of school variable in favor of schools of grades (10-12) for the school headmasters. Finally, based on the literature, some countries experience and study findings, a suggested proposal was prepared to develop the role of educational supervision in identifying and nurturing the high achievers in public schools in the Sultanate of Oman included aims, obstacles and solutions to solve them.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع دور الإشراف التربوي في اكتشاف ورعاية الطلاب المجيدين في التحصيل الدراسي بالمدارس الحكومية بالسلطنة، ووضع تصور لتطوير هذا الدور من خلال تخصيص أدوار لكل من مدير المدرسة والمعلم الأول والمشرف التربوي.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة، تكونت من (49) عبارة موزعة على ثلاثة محاور هي: (دور مدير المدرسة كمشرف مقيم في اكتشاف ورعاية الطلاب المجيدين، ودور المعلم الأول كمشرف مقيم في اكتشاف ورعاية الطلاب المجيدين، ودور المشرف التربوي في اكتشاف ورعاية الطلاب المجيدين)، وتكونت عينة الدراسة من (۷۰۶) معلم ومعلمة في المدارس الحكومية للصفوف (5-۱۲) بمحافظات: مسقط، وشمال الشرقية، والداخلية.
وقد جاءت تقديرات عينة الدراسة بدرجة متوسطة لواقع دور الإشراف التربوي في اكتشاف ورعاية الطلاب المجيدين، وبالنسبة لمتغيرات الدراسة، فقد خلصت نتائج الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزي لمتغير النوع والمحافظة التعليمية في جميع محاور الدراسة، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد العينة تعزي لمتغير المرحلة التعليمية لصالح مديري مدارس الصفوف (۱۰-۱۲).
أخيرا، بناء على الدراسة الميدانية وخبرات بعض الدول تم وضع تصور مقترح لتطوير دور الإشراف التربوي في اكتشاف ورعاية الطلاب المجيدين في التحصيل الدراسي اشتمل على عدد من المنطلقات والأهداف والمعوقات بالإضافة إلى بعض الحلول المقترحة للتغلب عليها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
القريني، خصيب بن عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2017-11-01
Theses and Dissertations
9
0
السالمية, عائشة بنت مبارك بن خليفة.
جامعة نزوى.
2010