Document
التمكين الإداري وعلاقته بإقبال الموظفين للترشح للوظائف الإشرافية : الإشراف التربوي في وزارة التربية والتعليم أنموذجا.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
the reality of supervisory staff administrative empowerment and relationship between empowerment of supervisory staff and employee’s willingness to run for supervisory jobs.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2022
Language
Arabic
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aims identify the reality of supervisory staff administrative empowerment and relationship between empowerment of supervisory staff and employee’s willingness to run for supervisory jobs. The study was conducted on Ministry of Education staff in North Al Sharqiyah Governorate. The study sample included all the educational supervisors in the Ministry of Education in North Al Sharqiyah, a total of 90 supervisors. Data collection involved participants filling an electronic questionnaire. A total of 84 useful questionnaires were returned. Statistical analysis was conducted using SPSS program.
The reality of administrative empowerment in the education in North Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman came at an average level with a difference in the dimensions of administrative empowerment.
The study recommends spreading the culture of administrative empowerment and empowering educational supervisors and overcoming all administrative obstacles, thereby giving supervisors more independence, confidence and powers to facilitate the performance of the tasks entrusted to them. This can have a positively good impact on solving the problems which they may well face in their career life, as well as providing an environment that enables them to exploit and invest the available capabilities and resources which in turn enhance their participation in decision-making and decision-making processes. With addition to that, providing support material and moral assistance whenever is needed.
The study recommends conducting more research about administrative empowerment and administrative challenges in supervisory work in order to keep improving the system and find new means of enhancing the skills of the supervisors.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع التمكين الإداري وعلاقته بإقبال الموظفين للترشح للوظائف الاشرافية ، وقد تم تطبيق الدراسة على وظيفة الاشراف التربوي في وزارة التربية والتعليم بمحافظة شمال الشرقية وتبحث الدراسة في واقع التمكين الاداري للموظفين في الوظائف الاشرافية والعلاقة بين التمكين الإداري ومدى إقبال الموظفين من المعلمين للترشح للوظائف الاشرافية، واستخدمت الباحثة في دراستها المنهج الوصفي التحليلي ، تكونت عينة الدراسة من جميع المشرفين التربويين بتعليمية شمال الشرقية وعددهم 90 مشرفا وصممت الباحثة استبانة إلكترونية لجمع البيانات من العينة المستهدفة للدراسة تم جمع 84 استبانة منها بنسبة استجابة بلغت 93%، و استخدمت الباحثة برنامج التحليل الإحصائي SPSS لتحليل ومعالجة البيانات، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن واقع التمكين الإداري في تعليمية شمال الشرقية بسلطنة عمان جاء بمستوى متوسط مع وجود اختلاف في أبعاد التمكين الإداري، وتوصلت الدراسة كذلك الى وجود علاقة طردية موجبة ودالة احصائيا بين التمكين الإداري وإقبال الموظفين للترشح للوظائف الإشرافية ، كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط مستوى ابعاد التمكين الإداري (التحفيز والتشجيع، التفويض، التحكم في الموارد) تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط مستوى ابعاد التمكين الإداري (الوصول الى المعلومات، التدريب والتأهيل، التأثير في العمل) تعزى لمتغير الجنس ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط مستوى جميع أبعاد التمكين الإداري (الوصول الى المعلومات، التفويض، التحفيز والتشجيع، التدريب والتأهيل، التأثير في العمل، التحكم في الموارد) تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة ولصالح ذوي عدد سنوات الخبرة (11 سنة فأكثر) ، وأوصت الدراسة بنشر ثقافة التمكين الإداري وتمكين المشرفين التربويين إداريا وتذليل جميع المعوقات الإدارية، ومنح المشرفين مزيدا من الاستقلالية والثقة والصلاحيات لتسهيل أداء المهام الموكلة إليهم وحل المشكلات التي تواجههم، وتوفير مناخ يمكنهم من استغلال واستثمار الامكانات والموارد المتاحة وتعزيز مشاركتهم في عمليات صنع واتخاذا القرار وتوفير الدعم المادي والمعنوي للمشرفين بالدائرة والذي يساعدهم على تطبيق الأفكار الريادية والابتكار والاهتمام بمتطلباتهم والعمل على توفيرها لهم ووضع نظام للحوافز والمكافآت على أساس الإنجازات ، وزيادة فرص التدريب والتأهيل والعمل على رفع مهاراتهم وكفاياتهم المهنية ، كما توصي الدراسة بإجراء المزيد من البحوث والدراسات في موضوع التمكين الإداري والتحديات الإدارية في العمل الاشرافي.
Category
Theses and Dissertations