Document

‫تطوير ادارة الدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس في ضوء متطلبات ادارة الجودة الشاملة‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2001
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to investigate how to use the Total Quality Management(TQM) Approach in developing Postgraduate Studies Administration(PSA) at Sultan Qaboos University(SQU).More specifically, the study aimed at answering the following questions: . What are the theoritical principles of TQM and its implementation requirements in PSA at SQU? 2. What are the strengths and weaknesses in PSA at SQU? 1. What is the proposed vision for the TQM system for PSA at SQU? The system approach was used in this study .In order to answer the first question of the study , the researcher analyzed the relevant literature and found out that the significant TQM principles are: stakeholder satisfaction and commitment to continuous improvement. Moreover, the most significant TQM requirements in PSA at SQU were : the availability of leadership which can develop and disseminate the quality culture to the workers and adapt the zero-defect philosophy and seeing every process as a part of the whole system. The sample of the study composed of 82 academic members and 300 postgraduate students. The mean, the standard deviation and the rank were calculated to identify the strengths and weaknesses of the PSA at SQU. The main findings of field study were: the significant strengths were the postgraduate students are provided with the up-to-date knowledge relevant to the Omani society's needs, standards for students' admission are defined and clear and the postgraduate programmes make use of the latest development in science and technology. On the other hand the significant weaknesses were the postgraduate students are not encouraged to use self instruction, communication between postgraduate students and supervisors is not smooth and the available technological aids are not used to make the learning and teaching process more effective. In order to establish a vision of the TQM system of PSA at SQU , the researcher had an interview with 11 experts of PSA and TQM. According to the interveiw results and the literature review and the field study results, the research has developed a proposed vision for the TQM system for PSA at SQU.The system consists of three elements: the objectives, the administrative systems and the academic and research programmes. The researcher had also defined 5 stages for system application techniques. They are the preparation stage, the planning stage, the formative evaluation stage, the implementation stage and the final evaluation stage.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى البحث في كيفية الاستفادة من مدخل إدارة الجودة الشاملة في تطوير إدارة الدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس، و تحددت مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية: 1- ما الأسس الفكرية لمدخل إدارة الجودة الشاملة و ما متطلبات تطبيقه في إدارة الدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس؟ ٢- ما جوانب القوة و الضعف في منظومة إدارة الدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس؟ ٣- ما التصور المقترح لمنظومة إدارة الجودة الشاملة للدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس ؟ و ما إجراءات تطبيقها؟ : وقد استعانت الباحثة بمدخل النظم نظرا لملاءمته لموضوع دراستها ، و للإجابة عن السؤال الأول للدراسة ، قامت الباحثة بتحليل الأدب النظري المتعلق بالموضوع ، و قد توصلت إلى أن من أهم أسس إدارة الجودة الشاملة التركيز على إرضاء المستفيدين والإلتزام بعمليات التحسين المستمرة كما توصلت إلى أن من أهم متطلبات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الدراسات العليا :توافر القيادة التي تتمكن من تنمية ، و نشر ثقافة الجودة عند العاملين ، و تقوم بتبني فلسفة منع الخطأ، وليس مجرد کشفة و النظر إلى كل عملية من العمليات الخاصة بالدراسات العليا في ضوء المنظومة الكلية لها. وللإجابة عن السؤال الثاني قامت الباحثة بإجراء دراسة ميدانية مستعينة باستبانتين تم التأكد من صدقهما و ثباتهما، وقد تألفت عينة الدراسة من (۳۸۲) فردا موزعين على فئتين هما : ۱- فئة الأكاديمين ، و التي تكونت من مساعدي العمداء لشئون الدراسات العليا والبحث العلمي وأعضاء لجان الدراسات العليا وأعضاء هيئة التدريس الذين يقومون بالتدريس لطلاب الدراسات العليا، وبلغ عددهم - فئة طلاب الدراسات العليا ، وعددهم (۳۰۰) وقد تم حساب المتوسطات الحسابية ، و الإنحرافات المعيارية و الأهمية النسبية ( الرتبة ) للتعرف على جوانب القوة و الضعف في إدارة الدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس. و قد كشفت نتائج الدراسة الميدانية أن أهم جوانب القوة المتعلقة بالعناصر الثلاثة هي: تزويد طلاب الدراسات العليا بالجديد من المعرفة مع ربطها بحاجات المجتمع العماني و توفر الدوريات الحديثة بالمكتبة بشكل مناسب لحاجة العملية التعليمية ووضوح متطلبات تخرج طلاب الدراسات العليا ، و أن أهم جوانب الضعف هي ضعف تشجيع طلاب الدراسات العليا على التعلم الذاتي وصعوبة الاتصال بين المشرفين و الطلاب وقلة إستخدام التقنيات التربوية المتاحة لتفعيل عمليتي التعليم و التعلم . و لوضع تصور مقترح لتطوير إدارة الدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس ، أجرت الباحثة مقابلات مع (۱۱) خبيرا في إدارة الدراسات العليا و إدارة الجودة الشاملة ، وبناء على نتائج المقابلة و نتائج الدراسة النظرية والميدانية ،قامت الباحثة بوضع تصور مقترح لمنظومة إدارة الجودة الشاملة للدراسات العليا بجامعة السلطان قابوس تكونت من ثلاثة عناصر هي : الأهداف و التنظيم الإداري والبرامج الأكاديمية والبحثية . كما قامت بتحديد خمس مراحل لآليات تطبيق المنظومة ، وهي مرحلة الإعداد ، و مرحلة التخطيط ، و مرحلة التقويم التكويني ، و مرحلة التطبيق ، و مرحلة التقويم الختامي
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
الكركي, خالد.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2007
Theses and Dissertations
2
1
‫الحوسني،, أسعد بن حمود بن سالم
جامعة السلطان قابوس
2016