Document

توظيف شبكتي تويتر وإنستجرام في ممارسة الاتصالات التسويقية لدى شركتي الاتصالات في سلطنة عمان.

Identifier
العبرية, أماني بنت سليمان بن ناصر (2019). توظيف شبكتي تويتر وإنستجرام في ممارسة الاتصالات التسويقية لدى شركتي الاتصالات في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aims at detecting, characterizing and analyzing the extent to which Telecommunications Companies working in Oman employ social media in practicing marketing communications, and identifying the attitudes of Social Networks account's managers towards their utilization in marketing communications. The study relies on survey methodology using the content analysis tool of the accounts of Telecommunications Companies in the Sultanate of Oman during the period from January 1st 2019 to January 31st 2019. The analysis sample included 304 posts of both companies on Twitter and Instagram. The study found out that marketing communications posts constituted 70% of the total publications of telecommunications companies, and that Twitter is the network that was most used in the practice of marketing communications. The study also found out that 93.87% of marketing communications publications targeted customers, and Arabic language ranked first among the languages used by marketing communications posts. Finding also showed that the sales promotion aspect came first with a percentage of 49.06% of the marketing communications mix used in posts via Social Networks accounts, followed by events-based marketing by 28.77%, and finally advertising ranked third by 16.04% . د The study also revealed that the Social Networks Marketing Communication Model in the Sultanate focused mainly on event-based marketing as an input to the model, And has achieved a high level of viral marketing as a main output. The results also showed that "ease of use" index was the leading indicator of marketing communications, followed by the index of "interactive dialogues" and the index of "providing useful information to the public" ranked third . Finally, the results of the interviews showed that the main challenges facing telecommunications companies in utilizing Social Networks to practice marketing communications in the Sultanate are the negative perceptions of the institutions and constant criticism, besides the varying levels of prevalence of the use of Social Networks, and finally the difficulty of formulating content for marketing communications posts via Social Networks
Arabic abstract
تهدف الدراسة إلى كشف وتوصيف وتحليل مدى توظيف شركتي الاتصالات في سلطنة عمان
لشبكات التواصل الاجتماعي )تويتر وإنستجرام( في ممارسة الاتصالات التسويقية، والتعرف على
توجهات القائمين على إدارة حسابات شبكات التواصل الاجتماعي نحو توظيفها في ممارسة
الاتصالات التسويقية، والبحث في التحديات التي تواجههم. وتعتمد الدراسة على منهج المسح
الاعالمي باستخدام أداة تحليل مضمون حسابات شركات الاتصالات في سلطنة عمان في الفترة من
1- 31 يناير 2019م، وتتضمن عينة التحليل منشورات شركتي الاتصالات على شبكتي تويتر
وإنستجرام، والبالغ عددها ) 304 )منشو ًرا، كما تعتمد الدراسة أي ًضا على أداة المقابلة مع القائمين
على إدارة شبكات التواصل الاجتماعي في شركتي الاتصالات عينة الدراسة بأسلوب العينة المتاحة.
وتوصلت الدراسة إلى أن منشورات الاتصالات التسويقية شكلت 70 %من إجمالي منشورات
شركات الاتصالات، وأن شبكة تويتر هي الشبكة التي تم توظيفها بشكل أكبر في ممارسة الاتصالات
التسويقية، كما وجدت الدراسة أن 87.93 %من منشورات الاتصالات التسويقية تستهدف فئة
العمالء، واحتلت اللغة العربية المرتبة الاولى ضمن اللغات التي تستخدمها منشورات الاتصالات
التسويقية.
وأوضحت النتائج أيضا أن عنصر تنشيط المبيعات Promotion Sales جاء في المرتبة الاولى
بنسبة 06,49 %ضمن عناصر مزيج الاتصالات التسويقية المستخدمة في منشورات الاتصالات
التسويقية على حسابات شركتي الاتصالات على شبكتي تويتر وإنستجرام، تاله في المرتبة الثانية
عنصر التسويق المستند على الاحداث الخاصة Marketing Based-Events بنسبة 77,28 ،%
وفي حين احتل الاعالن المرتبة الثالثة بنسبة 04,16 .%
كما كشفت الدراسة فيما يتعلق بنموذج الاتصالات التسويقية عبر شبكات التواصل الاجتماعي
أن شركتي الاتصالات في السلطنة
تركز بشكل أساسي على التسويق المستند على الاحداث الخاصة كمدخل في النموذج، وتحقق التسويق
الفيروسي Marketing Viral بنسبة عالية كأهم مخرج .
كما أوضحت النتائج أن مؤشر "سهولة الاستخدام" تصدر مؤشرات الاتصال الحواري، يليه في
المرتبة الثانية مؤشر "الحلقات الحوارية التفاعلية"، وجاء مؤشر "توف ير معلومات مفيدة للجمهور"
في المرتبة الثالثة.
وأخيًرا أوضحت نتائج المقابلات أن أبرز التحديات التي تواجه شركتي الاتصالات في توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في ممارسة الاتصالات التسويقية في السلطنة تتمثل في النظرة السلبية للمؤسسة
والنقد الدائم من قبل الجمهور ، وتفاوت مستويات انتشار استخدام شبكات التواصل الاجتماعي، وأخي ًرا
صعوبة صياغة المحتوى لمنشورات الاتصالات التسويق ية عبر شبكات التواصل الاجتماعي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
قطيشات، محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
6
0
البلوشي, أصيل بن سمير بن جمعة.
جامعة الشرقية
2022
Journal articles
1
0
المطري, علي بن سعيد.
المجلة العربية للمعلوماتية وأمن المعلومات.
2020-10