Document

واقـع استخـدام معلمـي العلـوم لأسـاليب التقويـم المستمـر فـي ضـوء وثيقـة تقويم تعلـم الطلبـة لمـواد العلـوم للصفـوف (5-10) مـن وجهـة نظرهـم..

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the fact of using continuous assessment strategies and the application of its tools by the Science teachers. Specifying whether the fact of using the continuous assessment strategies by male and female Science teachers of grades (5-10) differ attributed to the gender, years of experience and major variables. To achieve the aims, the researcher followed the descriptive approach using one tool which is a questionnaire. The study sample consisted of (152) male and female Science teachers. The researcher used a set of statistical methods including (Alpha Cronbach, Means, Standard deviations, T test and Mono Variance Test). The researcher reached a set of outcomes: The extent of using the continuous assessment methods by male and female science teachers is high. There were statistically significant differences at the level (a < 0.05 ) according to the gender (male, female) variable. There were no statistically significant differences at the level(a<0.05) between male and female science teachers in continuous assessment methods according to the years of experience variable. Moreover, there were no statistically significant differences at the level (a<0.05) according to the major variable(Chemistry Physics,Biology,teachers of Math and Science for cycle one). The study recommended unifying the efforts of supervisors, the assessment member and the audit and examination committees to specify the strengths and weakness in the teachers' performance. Providing appropriate programs that contribute in raising teachers" performance and skill. Train teachers the innovation, creativity and the modern strategies of the continuous assessment methods. Work to alleviate the burdens and tasks assigned to teachers, so they can follow and assess their students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام معلمي العلوم لأساليب التقويم المستمر وتطبيق أدواته وتحديد ما إذا كان اختلاف واقع الاستخدام لأساليب التقويم المستمر لدى معلمي ومعلمات العلوم في الصفوف (5 – 10) يعزى لمتغير النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة والتخصص.
ولتحقيق الأهداف اتبع الباحث المنهج الوصفي مستخدمًا أداة واحدة وهي الاستبانة، وقد اشتملت عينة الدراسة على (152) معلمة ومعلمة، واستخدم الباحث مجموعة من الأساليب الإحصائية منها: (معامل ألفا كرونباخ، والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبارT، واختبار التباين الأحادي) ،وتوصل الباحث إلى مجموعة من النتائج أهمها أن مستوى استخدام أساليب التقويم المستمر عند المعلمين والمعلمات مرتفع، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α 0.05) وفقًا لمتغير النوع الاجتماعي (ذكور، إناث)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α 0.05) بين المعلمين والمعلمات في أساليب التقويم المستمر وفقًا لمتغير سنوات الخبرة، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α 0.05) وفقًا لمتغير التخصص (كيمياء، فيزياء، أحياء، مجال ثاني)، وأوصت الدراسة بتوحيد الجهود في تحديد جوانب القوة والقصور في أداء المعلم من قبل المشرف وعضو التقويم ولجان الفحص والتدقيق، وتقديم البرامج المناسبة التي تساهم في رفع الأداء والمهارة، وتدريب المعلمين على الابتكار والإبداع والاستراتيجيات الحديثة في أساليب التقويم المستمر، والعمل على تخفيف الأعباء والمهام الموكلة للمعلمين، ليتمكنوا من متابعة وتقويم طلابهم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015