Document

واقع برنامج التدريب العملي لطلاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين والطلبة المتعلمين (جامعة نزوى أنموذجا).

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aims to display the reality of the practical training program of teaching Arabic language to non-native Arabic speakers from teachers and students' point of view. The practical training is one of the most important programs of qualifying teachers. It is a practical application of the educational and professional principles on the teaching field. It also gives students theoretical and practical skills that help them to improve their teaching performance when they are joining the teaching profession. This research is based on the appropriate analytical descriptive approach. The study sample consisted of eighteen (18) cooperating teachers (10 male and 8 female) from three training institutions (Sultan Qaboos College in Manah, Noor Majan Institute in Ebri and International Studies Institute in Muscat), while the number of the sample of male and female master students in Nizwa University, specializing in teaching Arabic language to non-Arabic speakers is thirty (30). To achieve the study objectives, the researcher has made a questionnaire consisting of five items (regulations, objectives of the practical training program, stages of the practical training, supervision of the practical training program and training institutions). Each item has three components consisting of different phrases about the reality of the practical training program; the researcher has verified their validity and reliability in the appropriate ways. The most important results of this study are : - From the teachers' point of view, the reality of the regulations item is within the estimate of (a large degree), while this item came within the estimate of (a medium degree) from the students' attitude. -According to the teachers and students' attitudes, the reality of the objectives of the practical training program is within the estimate of (a large degree). -The reality of the stages of the practical training program came within the estimate of (a medium degree), according to the teachers and students' attitudes. -The teachers and students' attitudes present that the reality of the item of the supervision of the practical training program is in the assessment of (a medium degree). -The reality of the training institutions is in the assessment of (a large degree), as the teachers and students show. -There is no statistically significant difference between the teachers' average grades on the reality of the practical training program of teaching Arabic language to non-Arabic speakers according to the variable of (gender, years of experience and qualification). However, there were differences between their grades according to the variable of training institutions in favor of Noor Majan Institute. -There is no statistically significant difference between the students' average grades on the reality of the practical training program of teaching Arabic language to non-Arabic speakers according to the variable of gender. -Generally, according to the questionnaire, there is no statistically significant difference between the students' average scores on the reality of the practical training program of teaching Arabic language to non Arabic speakers according to the variable of training institutions, but there were differences between their grades in the item of regulations and the stages of the practical training program in favor of Noor Majan Institute. -There are no statistically significant differences between the students and teachers' average grades on the reality of the practical training program of teaching Arabic language to non-native Arabic speakers. -This study recommended that it is necessary to provide practical evidence for all phases of the training program to determine the tasks, roles that are expected and the proceeding and evaluation procedures for each of the participants in the implementation of training. Also, it is important to select supervisors and training institutions according to appropriate standards.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع برنامج التدريب العملي لطلاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين والطلبة المتعلمين.
يعد برنامج التدريب العملي أحد أهم مكونات برامج إعداد المعلمين، حيث يشكل التطبيق العملي للمبادئ التربوية والمهنية على أرض الواقع، كما أنه يكسب الطلبة مهارات وخبرات علمية وعملية تفيدهم في تحسين أدائهم التدريسي عند ممارستهم لمهنة التعليم.
تم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة؛ لمناسبته لطبيعتها، وتألفت عينة الدراسة من جميع أفراد مجتمع الدراسة الأصلي من المعلمين المتعاونين في مؤسسات التدريب الثلاث (كلية السلطان قابوس بمنح لتدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها - معهد نور مجان بعبري – معهد الدراسات الدولية بمسقط) البالغ عددهم ثمانية عشر (۱۸) معلما ومعلمة، منهم عشرة (۱۰) ذكور وثمان (۸) من الإناث. بينما بلغ عدد أفراد العينة من الطلبة المتعلمين ثلاثين (۳۰) طالبا متعلما وطالبة متعلمة من طلاب ماجستير جامعة نزوى تخصص تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها .
التحقيق أهداف الدراسة؛ قام الباحث بتصميم استبانة تألفت من خمسة محاور هي (اللوائح والأنظمة - أهداف برنامج التدريب العملي - مراحل التدريب العملي - الإشراف على برنامج التدريب العملي - مؤسسات التدريب) وتكون كل محور من المحاور من ثلاثة مكونات، تتفرع منها عبارات تدل على واقع برنامج التدريب العملي، وقد قام الباحث بالتأكد من صدقها وثباتها بالأساليب المناسبة.
توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : - جاء واقع محور اللوائح والأنظمة في برنامج التدريب العملي ضمن تقدیر بدرجة كبيرة من وجهة نظر المعلمين، بينما جاء هذا المحور ضمن تقدير (بدرجة متوسطة من وجهة نظر الطلبة المتعلمين.
- جاء واقع أهداف برنامج التدريب العملي ضمن تقدیر (بدرجة كبيرة من وجهة نظر المعلمين والطلبة المتعلمين. - جاء واقع مراحل برنامج التدريب العملي ضمن تقدير (بدرجة متوسطة من وجهة نظر المعلمين والطلبة المتعلمين.
- جاء واقع محور الإشراف على برنامج التدريب العملي ضمن تقدیر (بدرجة متوسطة من وجهة نظر المعلمين، و (بدرجة متوسطة من وجهة نظر الطلبة المتعلمين.
- جاء واقع مؤسسات التدريب ضمن تقدیر بدرجة كبيرة من وجهة نظر المعلمين والطلبة المتعلمين.
- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المعلمين حول واقع برنامج التدريب العملي لطلاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها حسب متغير (الجنس، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي)، بينما كانت هناك فروق بين درجاتهم حسب متغير مؤسسات التدريب لمصلحة معهد نور مجان.
- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلبة المتعلمين حول واقع برنامج التدريب العملي لطلاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها حسب متغير الجنس.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة المتعلمين حول واقع برنامج التدريب العملي لطلاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها حسب متغير مؤسسات التدريب في الاستبانة بشكل عام، بينما كانت هناك فروق بين درجاتهم في محوري اللوائح والأنظمة، ومراحل برنامج التدريب العملي لمصلحة معهد نور مجان. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلبة المتعلمين ومتوسط درجات المعلمين حول واقع برنامج التدريب العملي لطلاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. - أوصت الدراسة بضرورة توفير أدلة عملية لكافة مراحل برنامج التدريب تحدد بها المهام والأدوار المتوقعة وإجراءات المتابعة و التقييم لكل جهة من الجهات المشاركة في تنفيذ التدريب، والاهتمام باختيار المشرفين ومؤسسات التدريب وفق معايير مناسبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017