Document

واقع ممارسة الكفايات التدريسية من قبل معلمي الدراسات الاجتماعية بالمدارس الخاصة في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the status of practicing teaching competencies by social studies teachers at private schools in Oman. In addition, the study attempts to examine the effect of a set of variables including gender and teaching experience. To achieve the aims of the study a descriptive approach was used. the researcher prepared a Class Observation Sheet consisting of (41) items which divided into six domains: lesson planning, lesson application, lesson assessment, content, teaching means and classroom environment. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (30) social studies teachers (males and females) at private schools in Muscat, at two visits to each teacher. The study reveals a range of interesting findings about the status of practicing teaching competencies by social studies teachers at private schools in Oman. The data showed a high level of practicing teaching competencies in the domain of "classroom environment" with a medium was not less than (3.50). In addition, the study shows a lower levels of practicing teaching competencies in five domains: lesson planning, lesson application, lesson assessment, content, and teaching means with mediums not more than (3.47). furthermore, the data showed no statistical significant differences at the level of significance (a= 0.05) at teachers' practice of teaching competencies can be attributed to variables of gender and teaching experience except for the content domain which has a statistical significance in favor of teachers who have eleven years teaching experience and more The researcher recommended the necessity to organize training workshops for social studies teachers at private schools to promote their teaching competences. Additionally, a set of topics was suggested for further studies.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع ممارسة الكفايات التدريسية من قبل معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بالمدارس الخاصة في سلطنة عمان، بالإضافة إلى معرفة اثر متغيرات النوع والخبرة التدريسية على درجة ممارسة المعلمين لتلك الكفايات.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي حيث قام الباحث بإعداد بطاقة ملاحظة صفية مكونة من (41) فقرة موزعة على (6) مجالات هي: تخطيط الدرس، تنفيذ الدرس، تقويم الدرس، المادة العلمية، الوسائل التعليمية، البيئة الصفية، وبعد التأكد من صدق أداة الدراسة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (۳۰) معلما ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بالمدارس الخاصة في محافظة مسقط، بواقع زیارتين لكل معلم، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1. ارتفاع درجة ممارسة المعلمين للكفايات التدريسية بمجال " البيئة الصفية ، حيث لم يقل متوسطها الحسابي عن ( ۳, ۰۰)
2. انخفاض درجة ممارسة المعلمين للكفايات التدريسية بالنسبة لمجالات تخطيط الدرس، وتنفيذ الدرس، وتقويم الدرس، والمادة العلمية، والوسائل التعليمية، حيث لم يزيد متوسطها الحسابي عن (۳٫۶۷ )
٣. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a= ۰. ۰۰ ) في درجة ممارسة المعلمين الكفايات التدريسية تعزي لمتغير النوع.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( ه = ۰, ۰۰ ) في درجة ممارسة المعلمين الكفايات التدريسية في معظم مجالات الدراسة تعزي لمتغير الخبرة التدريسية، ما عدا مجال " المادة العلمية " حيث كان دالا إحصائيا ولصالح معلمي الفئة ( ۱۱ سنة فأكثر ). وقد أوصى الباحث بضرورة تنفيذ الورش والبرامج التدريبية المناسبة لمعلمي الدراسات الاجتماعية بالمدارس الخاصة بهدف تعزيز كفاياتهم التدريسية، علاوة على اقتراح مجموعة من المواضيع المزيد من الدراسات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018