Document
واقع مراعاة معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية وإجراءات توظيفها لدى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to define the criteria for constructing classroom language activities in teaching Arabic to non-native speakers and the procedures of implementing them from the point view of teachers of Arabic language to non-native speakers. The study also aimed to reveal statistical differences considering standards for making classroom language activities in teaching Arabic language to non-native speakers. It also aimed to find how teachers utilize the procedures of implementing classroom language activities in teaching Arabic to non-native speakers based on variables of experience, educational qualification, and gender.
The study adopted the descriptive approach, and to achieve the goals of the study, a questionnaire was prepared based on references and studies related to the subject of the study. Then it was presented to the supervisor and a group of arbitrators to ensure its authenticity. The questionnaire consisted of 74 phrases distributed on two axes (criteria for making classroom language activities for non-native Arabic language learners, and procedures for implementing classroom language activities). The questionnaire was applied to the intended sample and then the results were analyzed by SPSS.
The findings of the study are as follow:
1. The study results showed that the overall degree of the two-axis is very high.
2. The study also showed no statistically significant difference at the level (α≤0.05) between the Arabic language teachers of non-native speakers in the Sultanate of Oman in the criteria of making classroom linguistic activities from their point of view according to the variable of years of experience, educational qualification, and gender.
3. The study also showed no statistically significant difference at the level (α≤0.05) between the Arabic language teachers of non-native speakers in the Sultanate of Oman in the criteria of utilizing classroom linguistic activities from their point of view according to the variable of years of experience, educational qualification and gender.
Based on the results of the study, some recommendations were made. The most important are as follow:
- The list of standards of making classroom language activities and the procedures for implementing them should be utilized efficiently in private institutes, institutions and schools concerned with teaching Arabic to non-native speakers.
- Workshops or conferences that interested in activating classroom activities in general and language classroom activities in particular should be hold.
- A positive view has to be directed by educational institutions of different sectors for classroom linguistic activities. They should be included in school curricula, and even make them a standard in which teacher can be evaluated because classroom linguistic activities are essential to cultivate the talents of learners. They develop learners' language skills which require the practical application of the language.
- A booklet of classroom language activities for Arabic non-native speakers should be made, and it should be prepared according to the criteria outlined in the current study. Furthermore the procedures for implementing each activity should be included.
- The classroom activities should be given more time in the academic schedules because they break the regular routine of the educational process which suffers from impasse and memorization. The classroom activities reflect the liberal image of the educational process.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها وإجراءات توظيفها من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللغة العربية للناطقين بغيرها ثم الكشف عن الفروق الإحصائية في مدى مراعاة معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها ومدى توظيف المعلمين لإجراءات تنفيذ الأنشطة اللغوية الصفية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها اعتمادا على متغيرات الخبرة، والمؤهل العلمي، والنوع الاجتماعي.
انتهجت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة معتمدا على مراجع ودراسات ذات صلة بموضوع الدراسة ثم قام بعرضها على المشرف ومجموعة من المحكمين للتأكد من صدقها، وتكونت الاستبانة من (79) عبارة موزعة على محورين (معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، وإجراءات تنفيذ الأنشطة اللغوية الصفية)، ثم قام الباحث بتطبيق الاستبانة على العينة المقصودة ومن ثم تحليل النتائج بواسطة برنامج (spss).
وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية للأداة ( المحورين) عالية جدا.
2. عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى بين معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان في معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية من وجهة نظرهم وفقا لمتغير سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي والنوع الاجتماعي.
3. عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى بين معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان في إجراءات توظيف الأنشطة اللغوية الصفية من وجهة نظرهم وفقا لمتغير سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، والنوع الاجتماعي.
وبناءً على النتائج التي توصلت إليها الدراسة قدم الباحث بعض التوصيات أهمها:
- تفعيل قائمة معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية وإجراءات توظيفها على المعاهد والمؤسسات والمدارس الخاصة التي تعنى بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.
- عقد ورش عمل أو مؤتمرات تعنى بتفعيل جانب الأنشطة الصفية بشكل عام، والأنشطة اللغوية الصفية بشكل خاص.
- الأنشطة اللغوية الصفية ذات مجال خصب لصقل مواهب المتعلمين وتنمية المهارات اللغوية لديهم التي تتطلب التطبيق العملي للغة؛ لذلك كان لابد من توجيه النظرة الإيجابية من قبل المؤسسات التعليمية على اختلاف مشاربها للأنشطة اللغوية الصفية، وتضمينها في المناهج الدراسية، بل وجعلها معيارا يمكن أن يقيم من خلاله المعلم.
- إعداد كراس من الأنشطة اللغوية الصفية خاصة بمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وفق المعايير الموضحة في الدراسة الحالية ومشتملة على إجراءات تنفيذ كل نشاط فيها.
- توسيع المساحة الزمنية للأنشطة اللغوية الصفية في الجداول الدراسية؛ نظرا لما تعكسه هذه الأنشطة من صورة تحررية من قالب الجمود والرتابة والتلقين في العملية التعليمية.
انتهجت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة معتمدا على مراجع ودراسات ذات صلة بموضوع الدراسة ثم قام بعرضها على المشرف ومجموعة من المحكمين للتأكد من صدقها، وتكونت الاستبانة من (79) عبارة موزعة على محورين (معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، وإجراءات تنفيذ الأنشطة اللغوية الصفية)، ثم قام الباحث بتطبيق الاستبانة على العينة المقصودة ومن ثم تحليل النتائج بواسطة برنامج (spss).
وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية للأداة ( المحورين) عالية جدا.
2. عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى بين معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان في معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية من وجهة نظرهم وفقا لمتغير سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي والنوع الاجتماعي.
3. عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى بين معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان في إجراءات توظيف الأنشطة اللغوية الصفية من وجهة نظرهم وفقا لمتغير سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، والنوع الاجتماعي.
وبناءً على النتائج التي توصلت إليها الدراسة قدم الباحث بعض التوصيات أهمها:
- تفعيل قائمة معايير بناء الأنشطة اللغوية الصفية وإجراءات توظيفها على المعاهد والمؤسسات والمدارس الخاصة التي تعنى بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.
- عقد ورش عمل أو مؤتمرات تعنى بتفعيل جانب الأنشطة الصفية بشكل عام، والأنشطة اللغوية الصفية بشكل خاص.
- الأنشطة اللغوية الصفية ذات مجال خصب لصقل مواهب المتعلمين وتنمية المهارات اللغوية لديهم التي تتطلب التطبيق العملي للغة؛ لذلك كان لابد من توجيه النظرة الإيجابية من قبل المؤسسات التعليمية على اختلاف مشاربها للأنشطة اللغوية الصفية، وتضمينها في المناهج الدراسية، بل وجعلها معيارا يمكن أن يقيم من خلاله المعلم.
- إعداد كراس من الأنشطة اللغوية الصفية خاصة بمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وفق المعايير الموضحة في الدراسة الحالية ومشتملة على إجراءات تنفيذ كل نشاط فيها.
- توسيع المساحة الزمنية للأنشطة اللغوية الصفية في الجداول الدراسية؛ نظرا لما تعكسه هذه الأنشطة من صورة تحررية من قالب الجمود والرتابة والتلقين في العملية التعليمية.
Category
Theses and Dissertations