Document
واقع توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في تدريس الرياضيات بمدارس الحلقة الثانية وما بعد الأساسي من وجهة نظر معلمات المادة في محافظة شمال الشرقية.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The main objective of the current study was to investigate the applying of social media networks in teaching Mathematics in cycle two and post- basic education schools in the Sharqia North Governorate in the Sultanate of Oman from the perspectives of the female teachers of the subject. To achieve the study aim, the descriptive approach was used and a questionnaire of (28) items was used as a tool to collect data. The validity of the tool was varied and proved by Cronbach's Alpha. The sample of the study consisted of (82) mathematics female teachers from schools grades (5-12) which was selected randomly. They represent (41%) of the to number of teachers on the governorate. The study reveals that the degree of applying the social media networks in teaching Mathematics by female teachers in Shraqia North governorate came with a medium degree. There are statistically significant differences between the averages of the degree of applying the social media networks in teaching Mathematics between the female teachers due to which cycle the teachers teach, in favor of the teachers of cycle two schools. There are statistically significant differences in teachers' perspectives towards the applying of social media networks Mathematics in teaching is due to their years of experience, in favor of female teachers with experience of 10 years and less. Finally, based on the results, the researcher recommended the importance of guiding and motivating teachers to applying the social media networks in teaching mathematics by supervisors, senior teachers and school administrations.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في تدريس مادة الرياضيات في مدارس الحلقة الثانية والتعليم ما بعد الأساسي من وجهة نظر معلمات المادة في محافظة شمال الشرقية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي من خلال استبانة تكونت من (28) فقرة صممتها الباحثة لجمع البيانات من عينة الدراسة والتي تكونت من (82) معلمة لمادة الرياضيات في مدارس الحلقة الثانية والتعليم ما بعد الأساسي في محافظة شمال الشرقية، وقامت الباحثة بتحديد أفراد عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة. وقد بلغ حجم العينة (41%) من المجتمع الكلي للدراسة والذي تكون من (196) معلمة، وللتحقق من ثبات الاستبانة، تم استخدام معامل ألفا كرونباخ. وقد خلصت نتائج الدراسة بأن درجة توظيف معلمات الرياضيات في محافظة شمال الشرقية لشبكات التواصل الاجتماعي في تدريس الرياضيات جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجة توظيف معلمات الرياضيات لشبكات التواصل الاجتماعي في تدريس الرياضيات تعزي لمتغير الحلقة التعليمية لصالح مدارس الحلقة الثانية، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات معلمات الرياضيات نحو توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في التدريس تعزي لمتغير الخبرة لصالح المعلمات ذوات الخبرة 10 سنوات وأقل. وقد أوصت الباحثة بأهمية توجيه المعلمين لضرورة توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في التدريس من قبل المشرفين والمعلمين الأوائل وإدارات المدارس.
Category
Theses and Dissertations