Document
واقع توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس مناهج العلوم ومقترحات تطويره من وجهة نظر الخبراء بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The reality of employing artificial intelligence applications in teaching science curricula and suggestions for its development from the perspective of experts in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to reveal the reality of employing artificial intelligence applications in teaching science curricula from the perspective of experts, the challenges that hinder their employment, and to present proposals for their use in teaching science curricula from the perspective of experts. The study employed a mixed approach, and the sample consisted of (230) experts from science teachers and supervisors and principals of basic education schools (second cycle) in three governorates: North Al Sharqiyah Governorate, Muscat Governorate, and Al Dakhiliyah Governorate. To achieve the objectives of the study, an electronic questionnaire was designed, the validity and reliability of which were verified to ensure its applicability. This questionnaire included three main domains, which included (34) items, which were distributed to the study sample, which included (200) experts from science teachers, through an electronic link. Focus group interviews were also conducted after verifying their validity, with (30) science supervisors and principals of basic education schools (second cycle), and the procedural treatment was carried out during the second semester of the academic year 2023/2024.
The results showed the reality and challenges of employing science teachers in basic education schools (second cycle) in the governorates of North Al Sharqiyah, Muscat, and Al Dakhiliyah for artificial intelligence applications, which were at a moderate level, and among the challenges: Challenges related to the teacher; such as the low level of awareness of the concept of artificial intelligence and its applications, and the refusal of some teachers to abandon traditional methods, and challenges related to artificial intelligence applications; such as the high cost of some artificial intelligence applications and concern about breaching the privacy of personal data, and administrative challenges: such as the large content of science curricula and the weakness of communication networks and their unavailability in some areas.
The results also revealed that the proposals to employ science teachers in basic education schools (second cycle) in the governorates of North Al Sharqiyah, Muscat, and Al Dakhiliyah for artificial intelligence applications were at a high level. The results also indicated that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average response of the study sample regarding the challenges that hinder the use of artificial intelligence applications in teaching science curricula in basic education schools (second cycle) in the governorates of North Al Sharqiyah, Muscat, and Al Dakhiliyah, attributed to the variable of gender, number of years of experience, number of training courses, and educational governorate.
The most prominent recommendations of the study were to develop a comprehensive national plan to enable the use of artificial intelligence applications in the schools of the Sultanate, and to align curricula with the renewed digital revolution so that they include digital aids that help science teachers in interpreting and explaining information to students, and many other valuable recommendations.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس مناهج العلوم من وجهة نظر الخبراء، والتحديات التي تعيق استخدامها، وتقديم مقترحات لتوظيفها في تدريس مناهج العلوم من وجهة نظر الخبراء. استخدمت الدراسة المنهج المزجي. وتكونت عينة الدراسة من (230) فردًا من معلمي ومشرفي العلوم ومديري مدارس التعليم الأساسي (حلقة ثانية) بثلاث محافظات: شمال الشرقية، مسقط، والداخلية. لتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم استبانة إلكترونية تم التحقق من صدقها وثباتها للتطبيق. تضمنت الاستبانة ثلاثة محاور واشتملت على (34) عبارة، تم توزيعها على عينة الدراسة، بالإضافة إلى إجراء مقابلات بؤرية مع (30) من مشرفي العلوم ومديري مدارس التعليم الأساسي (حلقة ثانية) بعد التحقق من صدقها، وتمت المعالجة الإجرائية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2023/2024.
أظهرت النتائج أن واقع توظيف معلمي العلوم بمدارس التعليم الأساسي (حلقة ثانية) بمحافظات شمال الشرقية ومسقط والداخلية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي كان بدرجة متوسطة، ومن ضمن التحديات: تدني مستوى الوعي بمفهوم الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته، ورفض بعض المعلمين التخلي عن الطرق التقليدية، والتكلفة المرتفعة لبعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي، والقلق من اختراق خصوصية البيانات الشخصية، إضافة إلى تحديات إدارية مثل: كبر محتوى مناهج العلوم، وضعف شبكات الاتصال، وعدم توفرها في بعض المناطق.
كما كشفت النتائج أن مقترحات توظيف معلمي العلوم بمحافظات شمال الشرقية ومسقط والداخلية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي كانت بدرجة عالية. وأشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط استجابة عينة الدراسة حول التحديات التي تعوق توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس مناهج العلوم بمدارس التعليم الأساسي (حلقة ثانية) بمحافظات شمال الشرقية ومسقط والداخلية تُعزى لمتغير الجنس، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية، والمحافظة التعليمية.
وكانت أبرز توصيات الدراسة وضع خطة وطنية شاملة لتمكين توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مدارس السلطنة، ومواءمة المناهج الدراسية مع الثورة الرقمية المتجددة بحيث تتضمن معينات رقمية تعين معلمي العلوم في تفسير وشرح المعلومات للطلبة، والعديد من التوصيات الأخرى.
أظهرت النتائج أن واقع توظيف معلمي العلوم بمدارس التعليم الأساسي (حلقة ثانية) بمحافظات شمال الشرقية ومسقط والداخلية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي كان بدرجة متوسطة، ومن ضمن التحديات: تدني مستوى الوعي بمفهوم الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته، ورفض بعض المعلمين التخلي عن الطرق التقليدية، والتكلفة المرتفعة لبعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي، والقلق من اختراق خصوصية البيانات الشخصية، إضافة إلى تحديات إدارية مثل: كبر محتوى مناهج العلوم، وضعف شبكات الاتصال، وعدم توفرها في بعض المناطق.
كما كشفت النتائج أن مقترحات توظيف معلمي العلوم بمحافظات شمال الشرقية ومسقط والداخلية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي كانت بدرجة عالية. وأشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط استجابة عينة الدراسة حول التحديات التي تعوق توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس مناهج العلوم بمدارس التعليم الأساسي (حلقة ثانية) بمحافظات شمال الشرقية ومسقط والداخلية تُعزى لمتغير الجنس، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية، والمحافظة التعليمية.
وكانت أبرز توصيات الدراسة وضع خطة وطنية شاملة لتمكين توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مدارس السلطنة، ومواءمة المناهج الدراسية مع الثورة الرقمية المتجددة بحيث تتضمن معينات رقمية تعين معلمي العلوم في تفسير وشرح المعلومات للطلبة، والعديد من التوصيات الأخرى.
Category
Theses and Dissertations